Hej, (Ja det är tur att man aldrig utgett sig för att vara snickare) För här kommer en fråga som troligtvis är korkad. (men jag måste i alla fall utesluta möjligheten)

Skall flytta en isolerad friggebod, och den måste nedplockas av praktiska skäl. (vägbredd 3mtr och så är det)

Har nu gjort klart med en snickare om att montera ned stugan och sätta upp den. (Knuttimmrad 45mm plank) Och isolerad med panel på insidan. Fråga: Kan det gå (efter att taket monterats ned) Att kapa vid varje hörn med en motorsåg, och göra fyra väggar som sedan sätts upp av snickaren?? Detta för att slippa ta isär panel, isolering etc etc i ex väggarna. (Har ej frågat snickaren än i rädsla för "ett gott skratt") Jag tar hellre en extra utanpåliggande planka i samma färg, i stället för att behöva riva isär stugan i atomer. Tacksam för svar.. (inget hån eller sarkasm tack :) )
 
Det låter ju jäkligt smart!

Kapa diagonalt i hörnen.
Sedan ställer du upp väggarna på nya stället, med en centimeterbred glipa, och fyller glipan med fogskum.
Klart!

Det borde ju kunna funka, jag ser inte några större problem.
Men knuttimrad? Knutarna blir det väl bara kaffeved av förstås,
och det täcker du med knutbrädor.

Och för att klara vägbredden på tre meter kanske det räcker att dela i två diagonalt liggande hörn.

Intressant projekt. Ovanstående är ju bara spekulationer förstås... :)

Du måster rapportera hur det går. Med foton!
 
  • Gilla
Karl-Jonas
  • Laddar…
Riktigt tacksam Herr: Forumgud....Nu återstår bara att klura ut hur man skall klyva taket och ev tekniken mad att lyfta "ombord" eller av det. (får nog hyra ngt lyftverktyg el dyl)
Du kan ge Dig på att Karl-Jonas kommer att skicka bilder till Dig :)
Än en gång Tusen tack för Ditt svar (såna som Du skapar tacksamma nybörjare i forumet)
 
Jag antar/hoppas att det inte är el dragit i friggeboden. Kan bli lite oväntade skarvjobb isåfall... :eek:
 
Jorasatt,,,,det finns el indraget....Räknar kall med att svärfar tar dom bitarna med skarvning etc.
 
Karl-Jonas skrev:
Riktigt tacksam Herr: Forumgud....Nu återstår bara att klura ut hur man skall klyva taket och ev tekniken mad att lyfta "ombord" eller av det. (får nog hyra ngt lyftverktyg el dyl)
Du kan ge Dig på att Karl-Jonas kommer att skicka bilder till Dig :)
Än en gång Tusen tack för Ditt svar (såna som Du skapar tacksamma nybörjare i forumet)
Vänta med tacksamheten tills skutan är i hamn :rolleyes:

Och förresten, hur gör du med golvet confused.gif
 
Karl-Jonas skrev:
Räknar kall med att svärfar tar dom bitarna med skarvning etc.
Hoppas du kollar med honom innan. Jag kan tänka mig en och annan svärfar som skulle bli lite tjurig om han fick i uppgift att återmontera el som "demonterats" med hjälp av motorsåg...
 
I kväll ska vi kolla lite hur ledningar och annat går,,,,återkommer med "vilda vrål" om hur en novis tänker samt jobbar. Det här skall f-n i hamn....:)

Kapar nog golvet och sedan får det bli en snygg täcklist över det kapade stället om så behövs. (Bra att ni är med i tid, känns som att man skriver lite historia....Detta då Jabo-stugan som byggt den, aldrig hade "tänkt på saken:) )
 
Tigersåg bör ju va ett smartare val....

Sent from my GT-I8150 using Byggahus
 
Ta ned taket montera ned gavlarna en bit och ställ boden på sidan, en friggebod är väl ca 2-2.10 hög vid takfoten.
Du lär behöva en lastbil med rejäl kran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.