A
Har en Shelly 2.5 med två utgångar. Om jag sätter upp ett dubbelt vägguttag kan man då ha ena utgången på ett uttag och andra utgången på andra.

Det innebär att jag tar bort kopplingen mellan de två uttagen. Det är samma fas som går till vägguttaget.

Eller måste man sätta upp två enkeluttag.
 
De flesta uttag är nog internt ihopkopplade. Men köp uttag med separat brunnständning så ska det väl gå bra.
 
  • Gilla
Achren57 och 2 till
  • Laddar…
A
P pjkw skrev:
De flesta uttag är nog internt ihopkopplade. Men köp uttag med separat brunnständning så ska det väl gå bra.
Men då borde jag alltså kunna separera ett vanligt dubbelt uttag också internt.
 
A Achren57 skrev:
Men då borde jag alltså kunna separera ett vanligt dubbelt uttag också internt.
Många av de dubbla uttag jag har sett går det inte att dela på då både nolla och fas sitter ihop utan någon tråd emellan.
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
Om det gick att separera ett vanligt uttag skulle ingen köpa de med separat brunnständning. Men undersök gärna och posta resultatet.
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
tommib
A Achren57 skrev:
Men då borde jag alltså kunna separera ett vanligt dubbelt uttag också internt.
Nej, det kan du med all sannolikhet inte.

Det finns en särskild produkt för ändamålet. Den skulle inte existera om det du vill försvara möjligt på normala inomhusuttag. Vad gäller utomhusuttag eller utanpåliggande fyrvägsuttag är det annorlunda.
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
A
Vad menas med texten i bilden?
Hade tänkt använda Shelly med samma fas, en utgång matar ena brunnen, den andra utgången den andra brunnen.

Enligt bildtexten måste jag ha 2 faser?
I huset har jag ju många vägguttag som går på samma fas, borde inte nollan där också bli överbelastad?

Bildtexten gäller dubbelt uttag med separata brunnar.

Svensk text om eldistribution, fasbelastning och Kirchhoffs lag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det gäller bara när du vill ha ev tvåfasgrupp. Typexempel för detta är TM/TT. I ditt fall ska du ha två separat styrda uttag via samma puck och då ska det vara samma fas.

Om du inte förstår dessa koncept bör du läsa på mer.
 
Jo, men det konstigt att man skriver att det måste matas med olika faser och inte kan användas i en enfasig lägenhet. Självklart går det att mata uttaget från en och samma fas om man vill.
Men som du säger så måste man ju förstå vad man håller på med men det gäller ju avsett vilken fast apparat man installerar...
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
Vad de menar är att du inte kan mata den med två säkringar från samma fas. I ditt fall ska du bara ha en säkring.
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
J
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Har en Shelly 2.5 med två utgångar. Om jag sätter upp ett dubbelt vägguttag kan man då ha ena utgången på ett uttag och andra utgången på andra.

Det innebär att jag tar bort kopplingen mellan de två uttagen. Det är samma fas som går till vägguttaget.

Eller måste man sätta upp två enkeluttag.
Det finns uttag med dubbla brunnar, där uttagen är delade.

Har ett sånt i renova-.serien där jag styr ena utgången med strömbrytare och den andra fungera som ett vanligt uttag.
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
A
tommib tommib skrev:
Det gäller bara när du vill ha ev tvåfasgrupp. Typexempel för detta är TM/TT. I ditt fall ska du ha två separat styrda uttag via samma puck och då ska det vara samma fas.

Om du inte förstår dessa koncept bör du läsa på mer.
Ja det var dumt av mig att ställa en fråga på forumet, borde läst på.
 
  • Haha
Mellanbarn
  • Laddar…
tommib
Självklart får man ställa frågor men dessa saker är redan frågade och besvarade ett antal gånger. Det handlar också om hur man ställer frågan och om man har försökt tänka själv. Åtminstone för mig.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.