Nu har vi äntligen köpt hus! För att få till ett fjärde sovrum behöver vi dela av vardagsrummet. Helst vill vi göra detta till föräldrasovrummet så barnen kan ta de tre sovrummen på andra våning. Vi har inga andra krav på sovrummet än att vi får in varsin 1,2 m säng. Problemet är att det nu står en braskamin i vägen, som vi gärna vill behålla. Flytta den och göra en vinkel på röret var kanske inte så enkelt som vi trodde. Är det någon som har en bra ny planlösning?
 
  • V-rum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • V-rum_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer några bilder på hur det ser ut idag.
Avståndet från väggen till baksidan på kaminen är 2 meter.
 
  • v-rum_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • V-rum_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
men jag kan ju försöka förklara min idé. 1st 120 säng ställs i hörnet med långsidan mot bortsidan av rummet. 1 sängbord, därefter nästa 120 säng. Denna 120 säng byggs in med en alkov, som borde sluta strax bakom kaminen, men förhoppningsvis med så pass mycket plats så det går att passera. Du har inte fått med de måtten så det är svårt att veta om min ide håller i verkligheten. mellan alkoven och väggen bakom kaminen bygger du en vägg med en dörr till sovrummet. Då blir det också plats för byråer mot trappen.
 
Ställ sängarna på varann, bygg en våningssäng! :)
Nej, så menade jag inte. Klart att sängarna skall stå bredvid varandra.
I din andra tråd, flyttning av kaminen, har jag lämnat ett förslag som jag tycker är fullt genomförbart då jag ser hur det "ser ut".
Ställ sängarna med huvudänden mot trappen så bör du då kunna gå på båda sidorna. Att kaminröret vinklar ner lite tror jag inte stör i detta läge.
 
Bra idé! Det var så här du menade?
 
  • V-rum_6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jajamen! Rätt uppfattat! Glömde påpeka att du kan hänga upp rökröret på vinden om det är nödvändigt med ett stort klammer, ett sådant som är gjort av plattjärn och bultar. (2 halvrunda bågar som hålls ihop av 2 bultar). Konstruktionen kan fästas /hängas upp i tokstol eller golvåsar beroende på hur det ser ut. Tycker det ser trevligt ut som du ritat. Vilket program använder du? Jo, som vi säj i Norrland, tror det räcker med en sotlucka ovanför kaminen. Inte så trevligt att sota i sovrummet ovanför sängen.
 
Det är ett 1 1/2-plans hus, så det blir ju några meter rör som ska förankras.
Programmet heter Google SketchUp. Enkelt och gratis. Sånt gillar vi!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.