Idag går antennkabeln från taket in på vinden och ner i väggen till undervåningen på huset.
Nu vill jag ha varsitt antennuttag i två kommande sovrum som har en gemensam vägg mellan sig (Det går inte att leda vidare från det befintliga uttaget, utan det blir nytt hela vägen.)

Om jag sätter upp en förgrening inne på vinden, ska jag dra två kablar därifrån till varsitt rum, eller kan man dra en enda kabel som jag sedan delar inne i mellanväggen till rummen?

Typ att man drar en kabel hela vägen in i en dosa i ena sovrummet, och sen drar ett rör "bakåt" till det andra rummet.
Har gjort en liten ful skiss på hur jag vill dra kabel\larna
 
  • tv.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan välja vilket du vill av dessa förslag. Du behöver en antennsplit för att förgrena till ett uttag i varje rum eller ett genomgångsuttag i rum 1 och vidare till ett slututtag i rum 2. Du kan köpa dessa uttag och splittar på tex kjell&co dvs www.kjell.com
 
Får hoppas att du har tillräckligt bra "larm" på koaxen ner så du slipper sätta förstärkare också. :)
 
monostump skrev:
Får hoppas att du har tillräckligt bra "larm" på koaxen ner så du slipper sätta förstärkare också. :)
Jag har en förstärkare inne på vinden nu, innan koaxen går ner till dagens enda uttag. Och jag har svinbra signal :)
 
Flikar in med ett vanligt råd men som inte nämnts i denna tråd. En koaxialkabel ska ha en centrumledare på minst 1 mm. (Finns bl.a. hos kjell.com på lösmeter)
Har du mindre kommer du troligtvis få problem med signalförluster.
 
Fliker in lite till.
Det funkar bra med mindre "centrumledare" med.
Sedvanliga kablen är givetvis 1,0 kabel men det funkar mycket bra med en 0,8 kabel med. Självklart har det stor betydelse om det är längre sträckor.
Finns faktiskt installationskabel ner till, om det är 0,4 eller 0,5.
Men 1,0 är ett abolut bra alternativ. 0,8 kabel kan i vissa fall funka att dra 2 st i t.ex ett vp16-rör. Det gör man ju som sagt inte med en 1,0
 
Blir det någon skillnad på signalstyrkan i båda rummen om jag kör två koaxkablar från förstärkaren på vinden till varsitt rum, eller om jag kör en enda kabel från förstärkaren på vinden och sedan delar på den inne i mellanväggen?
 
Det blir en försumbar skillnad
 
Det enda att tänka på är att du inte kan köra slututtag i båda dosorna, vilket serieuttag du ska använda har jag tyvärr inte i huvudet.
 
En kabel ner och två uttag typ. Tror att det minsta serieuttaget med "genomgång" som finns är med 6dB:s dämp. ca 6dB ut ifrån tv-port och 2-3dB på genomgångsdämpningen.

Insignal 70dB, första uttag på utport, 70dB-6dB= ca 64dB ut ifrån uttag.
Insignal 70db, Sista uttag, slututtag, 70dB-3dB-1dB= ca 66dB ut ifrån sista uttag.
Är det lång kabelsträcka mellan de två uttagen så kanske där finns dämp på kabel som är ca 1-4dB. Det innebär att slututtaget kommer att hamna på ungefär samma nivå som uttaget innan.

:)
 
Råder absolut att dra 2 kablar till varsitt uttag från vinden. Den dagen när (inte om) ni tröttnar på boxer o vill ha satellit så funkar inte seriekopplingen något vidare.
 
Håller med. Seriekopplade uttag har man i princip bara om man kör kabel-TV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.