D
Behövs strandskyddsdispens även när huvudbyggnaden ligger utanför strandskyddet men då tomtytan sticker över strandskyddet med ca 15 meter?

Eller behövs dispens bara för att uppföra byggnader?
 
D
Amatör gissning. Vad jag läst så tolkar jag det som man behöver dispens när man ska bygga byggnad på mark som är strandskyddad. Men om byggnaden ska stå utanför strandskyddet så tror jag det ska räcka med bygglov. Men jag hade inte chansat, hoppas någon mer kunnig inom området kan svara eller att du kanske hör med kommunen och byggnadsnämnden.
 
Nej, även om en del av tomten ligger inom strandskydd behöver du ingen dispens från strandskyddet för att bebygga en annan del av tomten.
 
D
Låt mig specificera min fråga bättre. Om en ny tomt (obefintlig) ska planeras in i en detaljplan och halva ytan går över och in på strandskyddat område men huvudbostaden byggs utanför strandskydd. Behövs då forfarande dispens för själva tomten? Jag tänker på den hemfridszon som etableras och därmed inskränker strandskyddets syfte?
 
Att fastigheten (dvs. den juridiska benämningen av mark) även ligger inom strandskydd gör inte att en strandskyddsdispens behövs. För att området inom strandskyddsområde ska få tas i anspråk som tomt och en hemfridszon etableras behövs en strandskyddsdispens. Samma gäller faktiskt om du ska bygga ett hus utanför strandskyddsområde men som påverkar växt/djurliv eller det rörliga friluftslivet inom strandskyddsområde. Dvs det beror på förutsättningarna på platsen, om det strandskyddad området inte påverkas alls (och exempelvis fortsätter vara naturmark utan att allmänheten avhålls på något sätt) så behövs ingen strandskyddsdispens i annat fall behövs även om huset inte kommer ligga inom strandskydd.

Finns det en detaljplan är det dock bra att kolla den för om det är en nyare detaljplan så bör strandskyddsfrågan ha klarats ut i detaljplanearbetet, vanligtvis genom att man i planen upphäver strandskyddet för det som ska utgöra kvartersmark.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.