Är markerad vägg del i den bärande konstruktionen eller är det enbart "stabiliserande"?

Min huvudfrågan är huruvda en bygganmälan behöver göras för att flytta den uppåt till den blå markeringen?

Någon som vet och kan vägleda?


planbeskrivning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Finns det någon smart metod att undersöka om avväxling har skett eller inte?

Alt behöver jag riva ner innertaket så mycket att jag fysikt kan se takstolarna vid väggen?
 
Takstolen har dimensionen 50*230 och jag känner ingen skarv/avväxling över väggen. Dessutom ligger det något trä ovanpå takstolen med en höjd av ca 50 mm.

Överliggaren på väggen har dimensionen 90*50. Stolparna ser jag inte just nu, men troligtvis är de 95 breda om man tittar på tjockleken på väggen.

Någon som vet vad det är för trä på takstolen och ifall man bör kunna ta ner väggen utan anmälan etc?

Tog ner lite av taket image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolen image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frågan är egentligen, kan jag ta ner väggen?

Alt. Vad mer kan/bör jag undersöka?
 
Be en konstruktör (konsult) komma och titta på det.

Det är jätteroligt att betala 1500 kr/h för någon som säger "det kan jag inte räkna på" och sedan åker hem.;)
 
Eftersom du redan har börjat riva i det hela så antar jag att du tänker flytta väggen oavsett om den är bärande eller ej. Då tycker jag att du fortsätter riva tills du har frilagt takstol och väggstomme för att kunna göra en bättre bedömning innan du tar in konstruktörer eller skickar anmälan till kommunen.
 
Torbjörn, det stämmer att väggen skall bort och tanken är att sätta upp en ny innervägg (ej bärande). Beroende om denna nuvarande vägg är bärande så behöver kommunen involveras och en avbärar balk behöver upp.

Mcstewart, nej det skulle inte kännas så kul. Så därför tänkte jag pröva först att fråga bland kunniga i forumet för lite råd.

Här kommer ett par ytterliggare bilder med gips delvis borttaget även på väggen. Notera specifikt att överliggaren (eller vad det heter) inte är komplett över hela väggen samt att stolpen till höger om dörren fästs mot karmen. cc för väggstolparna är 60, dvs samma som takstolarna.
Överliggaren är fäst i takstolen, men även innerväggar kan/bör väl fästas så(?)

Någon som kan vägleda ytterliggare?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om takstolarna inte är i annat utförande än de som är fribärande längre ut i huset så tror jag inte väggen är bärande (om det inte är ngt på övervåning/vind som ställer till det)

Ev avväxling bör ju ha skett över väggen om så är fallet -dock bör du ju iaf riva innertaket vid väggen så då borde du se det...

Lite mysko att det finsn inritat en stolpplan med innerväggarna dock om bara ytterväggarna är bärande ?

/K
 
Klaskarlsson, innertaket skall ner, yes, absolut. Jag har inte kännt någon form av förband som skulle tyda på avväxling (i vart fall inte på den takstolen som jag kände på). Vind alt. Övervåning finns inte utan det är från början ett platt tak utan lutning även fast ett sadeltak senare är monterat (oisolerat) på det platta taket.

Vill helst inte riva ner andra tak för att titta på takstolarna. Dock är denna del av huset (tillbyggt) vid samma tillfälle så samma typ av material kanske har använts.
 
Thomas Morberg skrev:
Klaskarlsson, innertaket skall ner, yes, absolut. Jag har inte kännt någon form av förband som skulle tyda på avväxling (i vart fall inte på den takstolen som jag kände på). Vind alt. Övervåning finns inte utan det är från början ett platt tak utan lutning även fast ett sadeltak senare är monterat (oisolerat) på det platta taket.

Vill helst inte riva ner andra tak för att titta på takstolarna. Dock är denna del av huset (tillbyggt) vid samma tillfälle så samma typ av material kanske har använts.
Du borde väl kunna komma upp med en lampa/kamera iaf så du kan inspektera takstolarna utan att riva hela taket ?
Är det ombyggt i omgångar dessutom så känsn detta ju än mer angeläget då man har mindre koll på hur det verkliga utförandet egetnligen är /och varierar
/K
 
Klaskarlsson, jag instämmer i att man bör göra lämpliga undersökningar. Frågan är hur man gör kontrollen enklast utan (större) åverkan, via el-takdosa?

Edit:
Jag prövade att böja loss en takdosa med begränsad framgång då det är ruskigt trångt och svårt att se, undantaget att takstolen ser ut stt se likadan ut i färgen (se den tidigare bilden).
 
Redigerat:
Thomas Morberg skrev:
Klaskarlsson, jag instämmer i att man bör göra lämpliga undersökningar. Frågan är hur man gör kontrollen enklast utan (större) åverkan, via el-takdosa?

Edit:
Jag prövade att böja loss en takdosa med begränsad framgång då det är ruskigt trångt och svårt att se, undantaget att takstolen ser ut stt se likadan ut i färgen (se den tidigare bilden).
Du har ju det hål du har gjort - går det inte sticka upp en lampa och en mobil där och filma hur det ser ut ovanför isoleringen ?

/K
 
Jag trodde du menade de andra takstolarna (till höger i regelplaneb) Så här ser det ut vid den aktuella takstolen då man skjuter isoleringen åt sidan. image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åt andra håll (nästa takstol). Den ser faktiskt skarvad ut?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja den takstolen ser ju skarvad ut :/
Med den bilden känns det lite vanskligt att förutsätta att det skall hålla utan avväxling :(

/K
 
Märkligt att takstolarna inte är likadana men jag skall undersöka även på de andra när jag får bort gipset helt. Tack för all hjälp och vägledning hittils.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.