Vi bygger en glasveranda till vårt hus och kommer vilja smycka denna med detaljer i trä. Bland annat dekorlister som bildar speglar under fönstren samt dekorlister på reglarna mellan fönsterpartierna.

Så till min fråga. De dekorlister som kan köpas i bygghandeln är väl avsedda för inomhusbruk och tillverkade av snabbväxande fur. Går detta att använda utomhus eller blir det en allt för kortsiktig lösning som ruttnar bort?

Är det bättre att be ett snickeri fräsa lister av bättre kvalitet eller är det bättre att köra på exempelvis polyuretan/polystyren (även om det känns som att häda)?

bilder för referens
Vit trävilla med veranda och utsmyckade fönster, naket träd i förgrunden, molnig himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit veranda, fönster, dörr, träkonstruktion, utomhuslampa, trappa, klassiskt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle nog inte våga använda lister gjorda för att vara inomhus, dom brukar ha relatvit låg kvalitet, vissa är ju tom gjorda i MDF, och/eller limmade (med okänt lim som kanske inte tål värme/fukt osv) ?

Bättre att fräsa till egna utifrån "finvirke" tror jag, det kan man ju också köpa på byggvaruhuset dock.
 
Plastlister håller knappt inomhus så utomhus är det ingenting att satsa på.
Många trälister för inomhusbruk är av MDF eller av fingerskarvat virke. Sådant duger inte. Har du litet tur kan du hitta standardlister av bra virke som går att använda på utsidan men du måste granska dem själv före du betalar. Får du inte granska kvaliteten på varenda list betalar du inte heller och då får de ha sina lister bäst de vill.

Oftast är listerna på glasverandor betydligt tjockare med djupare profiler än nutidens ynkliga inomhuslister. För att få tillräckligt grova dimensioner blir det troligen nödvändigt att beställa från snickeri.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.