Hej!
Vi bor på en lantbruksfastighet sedan 10 år tillbaka. Det finns en ekonomibyggnad som vi idag använder som stall. Vi bedriver ingen verksamhet. När vi flyttade hit fick vi info från Skatteverket att vi skulle nolla allt i NE-bilagan vid deklarationen och skriva att ingen verksamhet bedrivs, vilket vi gjort.

Nu verkar det som att vi gjort fel i alla år. Att vi i NE-bilagan skulle "redovisat uppgifter om fastigheten som till exempel tomtmarksvärde, bostadsbyggnadsvärde och ekonomibyggnadsvärde mm. Finns det exempelvis ekonomibyggnader ska avskrivning göras på dessa" samt att en del av ränteavdraget på lånet ska flyttas till NE-bilagan. Vad innebär detta för oss?

Om vi behöver renovera ekonomibyggnaden kan man göra avdrag för det då trots att man inte har några intäkter? Eller hur fungerar det?
 
C
C camsi79 skrev:
Nu verkar det som att vi gjort fel i alla år.
Är det skatteverkets åsikt, eller har du fått det från annat håll?
Min uppfattning är att SKV har "sett genom fingrarna" vad gäller redovisningen för lantbruksenheter som i praktiken inte är något annat än bostäder.

Har du inga intäkter finns det inget att göra avdrag mot. Det blir då en förlust som ackumuleras till kommande år, och får dras av mot framtida intäkter.
 
C cpalm skrev:
Är det skatteverkets åsikt, eller har du fått det från annat håll?
Min uppfattning är att SKV har "sett genom fingrarna" vad gäller redovisningen för lantbruksenheter som i praktiken inte är något annat än bostäder.

Har du inga intäkter finns det inget att göra avdrag mot. Det blir då en förlust som ackumuleras till kommande år, och får dras av mot framtida intäkter.
Det är Skatteverkets åsikt.

Så för att kunna göra avdrag måste vi ha intäkter?
 
Var hittar du det? Jag har också nollat i mina deklarationer.
 
C
C camsi79 skrev:
Det är Skatteverkets åsikt.
Så för att kunna göra avdrag måste vi ha intäkter?
Intressant...

Ja, så är det. Finns några undantag som dock inte är aktuella om ingen verksamhet bedrivs.
Blir det negativt resultat får du inte några skattepengar utbetalda. Däremot får du som sagt ta med dig förlusten till kommande år. Kan ju dock understrykas att Intäkterna inte nödvändigtvis måste komma från fastigheten, utan har du andra intäkter i inkomstslaget näringsverksamhet kan du dra av mot dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Även om du inte bedriver någon näringsverksamhet på lantbruksfastigheten, kommer du ändå att beskattas med 27% vinstskatt på "lantbruksdelen" av fastigheten när du säljer den. Om du då har ett ackumulerat underskott från de år du ägt fastigheten, kan du kvitta underskottet mot försäljningsvinsten, och på så vis betala mindre i skatt.

För att få veta hur stor andel av fastigheten som tillhör den privata respektive lantbruksdelen, titta på taxeringsuppgifterna. Den delen som är boningshuset och dess tomt är privat (och beskattas årligen med fastighetsavgift), allt det andra är lantbruk (och är inte belagt med fastighetsavgift).
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du det? Jag har också nollat i mina deklarationer.
Det är Skatteverket som skrivit det i ett mail.
 
Jag har hört från några att även om man inte har intäkter så kan man ändå göra avdrag för momsen om man t ex renoverar ekonomibyggnaden? Tycker det här är så rörigt! 🙈
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Även om du inte bedriver någon näringsverksamhet på lantbruksfastigheten, kommer du ändå att beskattas med 27% vinstskatt på "lantbruksdelen" av fastigheten när du säljer den. Om du då har ett ackumulerat underskott från de år du ägt fastigheten, kan du kvitta underskottet mot försäljningsvinsten, och på så vis betala mindre i skatt.

För att få veta hur stor andel av fastigheten som tillhör den privata respektive lantbruksdelen, titta på taxeringsuppgifterna. Den delen som är boningshuset och dess tomt är privat (och beskattas årligen med fastighetsavgift), allt det andra är lantbruk (och är inte belagt med fastighetsavgift).
Då är det ju smart att ändå göra det inför ev framtida försäljning!
 
Du måste ju ha en intäkt i verksamheten att dra utgiften mot.
 
D Daniel 109 skrev:
Du måste ju ha en intäkt i verksamheten att dra utgiften mot.
Ja, jag tycker ju också det! Men dem verkar så himla säkra på sin sak..
 
C
C camsi79 skrev:
Jag har hört från några att även om man inte har intäkter så kan man ändå göra avdrag för momsen om man t ex renoverar ekonomibyggnaden? Tycker det här är så rörigt! 🙈
Du kan (får) inte vara momsregistrerad om du inte bedriver momspliktig verksamhet. Så det är inte riktigt så enkelt.

Sen är det klart, finns det skog är ju skogsbruket en momspliktig verksamhet oavsett hur aktiv du är med skötseln.
 
Redigerat:
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Även om du inte bedriver någon näringsverksamhet på lantbruksfastigheten, kommer du ändå att beskattas med 27% vinstskatt på "lantbruksdelen" av fastigheten när du säljer den. Om du då har ett ackumulerat underskott från de år du ägt fastigheten, kan du kvitta underskottet mot försäljningsvinsten, och på så vis betala mindre i skatt.
Jag trodde vinst från försäljning av näringsfastighet (som inte är lagertillgång) räknades som kapitalinkomst och inte inkomst av näringsverksamhet(?)
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Jag trodde vinst från försäljning av näringsfastighet (som inte är lagertillgång) räknades som kapitalinkomst och inte inkomst av näringsverksamhet(?)
Jo, vinsten från försäljningen är en kapitalinkomst, men får ändå kvittas mot ackumulerat underskott av näringsverksamhet. Av någon anledning.

Det är inte superlätt att deklarera en sån fastighetsförsäljning, eftersom det dessutom finns en privat del med boningshuset och tomten, vars vinst endast beskattas med 22%.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.