Jag är student och har jobbat extra på annan ort under 2008.. Fick min inkomstdeklaration idag och fick därmed veta hur mkt jag kommer få tillbaka innan avdrag m.m... Men efter att ha användt Skatteverkets tjänst "räkna ut din skatt" så kommer jag alltså få tillbaka mindre om jag gör avdrag för resor till och från arbetet.. Det handlar alltså om över 10.000kr som mina resor till jobbet har kostat. Funkar det verkligen så???? Känner mig helt grundlurad..
 
Redigerat:
Hej!

Klart att det inte fungerar så, utan du borde få tillbaka mera med avdraget. Någonstans är det fel.
 
Prova logga in på ditt konto hos Skatteverket och gör deklarationen live så att säga , då är ju alla siffror redan ifyllda och du behöver endast fylla i ditt reseavdrag , sen kör du uträkning utan att skicka in den och kollar hur siffrorna blev då.
När du kör det andra programmet måste du ju fylla i alla siffror själv , lätt att man missar nåt då.
 
Det är något med jobbskatteavdraget som gör att marginalskatten blir väldigt låg i vissa inkomstlägen. Då blir avdraget för resor till/från arbetet nästan värdelöst,
men att det skulle bli högre skatt om man gör avdraget förstår jag inte.

/Hasse
 
Man får bara göra avdrag för resekostnader över 8000 kr, så du borde få tillbaka motsvarande marginalskatten * (10000-8000), dvs några hundralappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.