Så här ligger det till.
Jag köpte under 2022 mina föräldrars hus. Betalning var 2 miljoner + ett gåvobrev på 0,5 miljoner. Totalt 2,5 miljoner.

Under 2023 sålde jag huset för 3 miljoner och jag måste därmed skatta för vinsten.

Jag tycker att jag borde få räkna 2,5 miljoner som mitt inköpspris och därmed få skatta för en mindre del än om inköpspriset är 2 miljoner.
Men jag tycker inte att den blankett (K5), som man ska använda vid husförsäljning, ger utrymme för sådant resonemang. Där står bara inköpspris och inget mer.

Någon som har tips på hur man ska skriva och om mitt resonemang är korrekt?

Tack på förhand!
 
B byggobil skrev:
Så här ligger det till.
Jag köpte under 2022 mina föräldrars hus. Betalning var 2 miljoner + ett gåvobrev på 0,5 miljoner. Totalt 2,5 miljoner.

Under 2023 sålde jag huset för 3 miljoner och jag måste därmed skatta för vinsten.

Jag tycker att jag borde få räkna 2,5 miljoner som mitt inköpspris och därmed få skatta för en mindre del än om inköpspriset är 2 miljoner.
Men jag tycker inte att den blankett (K5), som man ska använda vid husförsäljning, ger utrymme för sådant resonemang. Där står bara inköpspris och inget mer.

Någon som har tips på hur man ska skriva och om mitt resonemang är korrekt?

Tack på förhand!
Du behöver väl inte förklara dig förrän/om du blir granskad? Så fyll i det som du tycker är rimligt och håll tummarna! Lite som när man gör avdrag för tillbyggnad/renovering. Man fyller ju bara i en summa, det kan vara schablonkostnad, verklig kostnad osv osv. Allt slutar ju bara i ett totalbelopp, vilket "går igenom" eller ej i deklarationen. Om man blir granskad så måste man "bevisa" att det är korrekt, borde vara samma i ditt fall?
 
Byggobil: Det beror på hur det deklarerades när du fick huset. Om det tex deklarerades som gåva så ska du använda fina föräldrars inköpspris. Annars är det det deklarerade försäljningspriset som gäller.

Joco: Vissa av oss ser något allvarligare på skattebrott.
 
B
Du har ju betalat 2mnkr. Och skall då ange 2mnkr som inköpspris.

Om du hade fått ett gåvobrev på 2.5mnkr, och betalat 0, hade det varit rimligt att betala 0 i skatt, både för dig som fick gåvan, och 0 skatt för den som gav gåvan? Det hade ju varit ett enkelt sätt att trolla bort all vinstskatt.
 
Om det klassades som gåva så skattade inte föräldrarna på dessa 2Mkr. Då är det föräldrarnas inköpspris som ska deklareras.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad angav dina föräldrar för försäljningsvärde för samma hus när dem betalade vinstskatt? Ni bör ju ange samma.
 
[QUOTE="Joco: Vissa av oss ser något allvarligare på skattebrott.[/QUOTE]

Haha, ja, my bad... läste väl lite fort, jag antog att han visste att "hade rätt", men att det inte gick att ange i blanketten.
 
Det låter orimligt att räkna en gåva som ett anskaffningsvärde, då skulle du principiellt själv kunna sätta vilket anskaffningsvärde du vill genom en gåva till valfritt belopp.
Om du avser att deklarera ditt anskaffningsvärde till 2,5 Mkr, men är osäker på riktigheten i detta bör du göra ett så kallat "öppet yrkande" i din deklaration. Då lämnar du detaljerade uppgifter hur du kommit fram till anskaffningsvärdet. Fördelen med att göra så är att du då inte riskrerar att påföras skattetillägg ifall ditt avdrag underkänns pga att du anses lämnat så kallade oriktiga uppgifter.
 
  • Gilla
byggobil
  • Laddar…
Vad angav du för pris på fastigheten när du sökte lagfart?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.