Hej,
Lite frågor hur man deklarerar tillvalen i nybyggnation?
Vi köpte brf för 1 595 tkr.
Köpte till tillval för 155k. Notera att de var av byggherren inte inkluderat i inköpspriset.
Nu har vi sålt för 1825tkr.
Mäklararvode/ hemnet 60k


Vi vill ju göra avdrag för dessa men lite svårt att tyda vart och hur man ska göra det?
Någon Kanske kan hjälpa mig?

Gärna snabbt svar då vi sitter lite tajt på det.
Tack!
David
 
Nu blir det bara en killgissning från mig. Men jag förutsätter att tillvalskostnaden skall tas upp som en del av anskaffningskostnaden.

Alternativet skulle ju vara att kalla det för "ombyggnadskostnad", men det känns fel, om tillvalen var utförda vid tillträdet.

Du kan med fördel skriva under övriga upplysningar i din deklaration hur du räknat fram anskaffningskostnaden. Skulle det visa sig vara fel, så blir det iallafall inga påföljder så länge man är öppen med hur man resonerat.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gå till källan Skatteverket (min markering):

[bild]

[länk]
Men detta är ju inte samma sak väl? Detta skulle ju vara motsvarande om man efter kontrakt gjort upp att köparen köper TV samt trädgårdsutrustning (åkgräsklippare mm) som inte ingår som fastighetstillbehör. I TS fall är ju tillvalen bara en ökning på anskaffningspriset.

Edit: ok trädgårdsutrustning var ett dåligt exempel för en lägenhet men soffgruppen o matsalsbordet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Men detta är ju inte samma sak väl? Detta skulle ju vara motsvarande om man efter kontrakt gjort upp att köparen köper TV samt trädgårdsutrustning (åkgräsklippare mm) som inte ingår som fastighetstillbehör. I TS fall är ju tillvalen bara en ökning på anskaffningspriset.
Jag tänker att byggbolaget har fått extra ersättning för t ex den fina stenskivan i köket direkt av TS. Och då är det rimligen en del av köparens anskaffningspris enligt Skatteverket om t o m intäkter för lös egendom i lägenheten läggs till säljarens försäljningspris.

Eller missar jag något?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att byggbolaget har fått extra ersättning för t ex den fina stenskivan i köket direkt av TS. Och då är det rimligen en del av köparens anskaffningspris enligt Skatteverket om t o m intäkter för lös egendom i lägenheten läggs till säljarens försäljningspris.

Eller missar jag något?
Då skulle det ju istället varit ett avdrag på försäljningspris. Vinsten ska ju minskas med motsvarande för att kostnaden för lägenheten varit högre än angivet inköpspris.
 
Claes Sörmland
T TypRätt skrev:
Då skulle det ju istället varit ett avdrag på försäljningspris. Vinsten ska ju minskas med motsvarande för att kostnaden för lägenheten varit högre än angivet inköpspris.
Ja...

Ts köpte bostadsrätten för 1 595 tkr och betalade för tillval ytterligare 155 tkr. Anskaffningskostnaden (motsvarar försäljningspriset) för TS är således 1 595 + 155 = 1 750 tkr. Det beloppet dras från TS försäljningssumma 1 825 tkr tillsammans med 60 tkr Mäklarekostnad/Hemnetkostnad för att få fram vinsten:

1 825 - 1 750 - 60 = 15 tkr (=vinst)
 
  • Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Då skulle det ju istället varit ett avdrag på försäljningspris. Vinsten ska ju minskas med motsvarande för att kostnaden för lägenheten varit högre än angivet inköpspris.
Avdrag på försäljningspriset?
 
K Kaptenbergo skrev:
Hej,
Lite frågor hur man deklarerar tillvalen i nybyggnation?
Vi köpte brf för 1 595 tkr.
Köpte till tillval för 155k. Notera att de var av byggherren inte inkluderat i inköpspriset.
Nu har vi sålt för 1825tkr.
Mäklararvode/ hemnet 60k


Vi vill ju göra avdrag för dessa men lite svårt att tyda vart och hur man ska göra det?
Någon Kanske kan hjälpa mig?

Gärna snabbt svar då vi sitter lite tajt på det.
Tack!
David
Jag hade tagit upp 1750k som anskaffningskostnad => 1825 - 1750 - 60 = 15k i reavinst.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Läste detta på deras hemsida.
 
  • Laptop skärm visar textdokument, gränssnitt för webbläsare, svensk text om bostadsrätt, delvis suddig bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TypRätt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kaptenbergo skrev:
Läste detta på deras hemsida.

Ser man på!
 
Lite osäker på vad det är för text du kopierat. Men jag uppfattar att den gäller hur man skall räkna köpesumman i förhållade till regler om uppskov med reavinstskatten. Men din fråga gäller hur man skall beräkna anskaffningskostnaden för att räkna ut vinsten i samband med en försäljning.

Jag tror att texten förklarar att reglerna för hur man räknar ut kostnaden för den nya bostaden, vilket ligger till grund för hur mycket reavinst skatt man kan få uppskov med. Gäller själva köpesumman. Och att om du köper bosatadsrätten och dessutoim tecknar avtal om förbättringar, så ger inte förbättringarna rätt till underlag för uppskov. Förbättringen sker då Efter köpet, även om det förefaller vara samtidigt.

När du här skall räkna ut anskaffningskostnaden vid reavinsberäkning blir det inte lika millimeterviktigt. Du får dra av tillvalen lika oavsett om de är anskaffningskostnader, eller förbättringar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Okey då är jag med men då landar jag i frågan hur hade ni gjort?
Räknat upp inköpspriset i K6 deklarationen fast brf skickat in ett inköpspris till Skatteverket som är lägre i KU55. Eller gjort avdrag för alla tillvalen?
 
BirgitS
Jag skulle ha ringt Skatteverket, förklarat situationen och frågat hur jag ska göra för att det ska bli rätt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Haha de är gjort och har fått 2 svar när jag pratat med 2 olika personer…. Person 1 sa jag skulle göra avdrag för förbättrade åtgärd. Person 2 sa att jag skulle räkna upp inköpsbeloppet. Därav min ovisshet.
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.