Hej!

Ska lämna in deklaration och har lite frågor kring jordbruksfastighet / näringsfastighet.

Har huggit skog och fått in en summa pengar.
Har också köpt saker till ekonomibyggnaden för samma belopp.

Hur kvittar man Momsen? vilken blankett?

Sen köpte jag och sambon fastigheten 2007. Vi bör väl därför kunna kvitta skatten då man har väl rätt att ta ut halva värdet av fastigheten skattefritt?

Var gör man det? Vilken blankett?

Sen äger vi 50 /50 i fastigheten. Kan jag ta upp hela summan och hon inget?

Mvh Johan
1:a riktiga deklarationen... :S
 
Skatteverket har en broschyr för deklaration av jordbruksfastigheter, ladda ner den.
 
Får jag råda dig skulle det bli att ta hjälp av någon som kan detta på sina 5 fingrar. Själv har vi lejt för detta i år då vi sålt lite skog. Kostar några kronor, men jag tror ändå att man tjänar på det.
 
Se upp för LRF Konsult bara..

Vi måste ta 3000 för EN timmes rådgivning för vi har blivit stämda på 300 000 för felaktiga råd..

:@:@:@:@:@

 
Minsta by utanför de större städerna har väl en "Nisses ekonomi" som borde antingen kunna själva, eller ge tips om vart man skall vända sig (förutom till LRF konsult).

Notera att man måste ha en riktigt bokföring!
 
..deklarerar lantbruket gör jag själv, LRF Konsult anlitade jag för ansökan av EU-bidrag..

Men ÄNDAMÅLET spelar ingen roll. Hitta en rådgivare med rätt uppfattning om vad en KUND faktiskt är..
 
Y
Um... Jag trodde det var ett måste att låta en yrkesman hantera deklarationerna för jordbruket? Har gått och retat mig på detta kostsamma måste...
 
Jag hade LRF Konsult tidigare och var nöjd med det jobbet dom gjorde, mest kanske för att verksamheten var närmast obefintlig då, skogen rörde vi inte och markerna i övrigt arrenderades ut :)

Nu har jag bytt LRF mot en lokal förmåga som tar han om deklaration, moms etc och dom få kronorna det kostar per år lägger jag gladeligen för att slippa sätta mig in i alla detaljer. Jag måste fortfarande veta vad det är jag skriver under på men jag slipper leta rätt på alla regler och metoder själv.

Att man däremot skulle vara tvingad att ta hjälp är då mer än jag förstått, jag har släktingar som också kört lantbruksfastighet i många år och som aldrig nyttjat extern hjälp för redovisning eller deklaration.
 
Orkar man sätta sig in i det hela för varje år så klart det går att göra det nemas problemas MEN det är också STORA belopp som kan bli onödigt beskattade. Iofs kan man ju se det som att man drar sitt strå till stacken vad gäller samhället men men jag är inte röding så jag sköter hellre mina pengar själv (de får ju 25% av dem ändå :rolleyes: ).

Kruxet är att det inte bara handlar om att dra av en dunk
"motorsågsbränsle" och en ny kedja utan om räntor, räntefördelning ingående moms, utgående moms osv osv det blir tämligen omgående rätt komplext. Lägg till det avskrivningar och ja det överstiger då MINA förmågor och trots att jag är som ler och långhalm med siffror så är detta något jag inte ger mig på.

Gör man inte rätt avdrag så kan tex skogsinkomster beskattas uppemot 70% vilket jag tycker känns som dålig betalning för alla år man röjt och jävlats med detta. Tänk att du lagar en middag för 10 pers men så får bara 3 st äta, för min del räcker det med att 3 st från staten kommer oinbjudna :D
 
Y
Mjo, det är första gången för mig nu och ska faktiskt bli lit spännande att se om han lyckas vända mitt minus till plus. :)
 
Yrrol skrev:
Um... Jag trodde det var ett måste att låta en yrkesman hantera deklarationerna för jordbruket? Har gått och retat mig på detta kostsamma måste...
Var går gränsen för "yrkesman"?
 
Y
Vad jag hörde var att som företagare måste man nyttja revisor/konsult för hantera. Fast att det antingen nyligen eller precis var påväg att ändras när det gällde detta. - Fast nu förstår jag att det inte var ett måste, även om det troligen är en fördel.
 
Bokföringen måste däremot granskas av revisor om du har många anställda, har stor balansräkning (50 miljoner) och några specialfall. I ditt fall, nej. :)
 
Anlita någon som kan, du kommer att tjäna på det. Har du inte koll på hur du ska redovisa momsen så kommer du få det jobbigt med att att hitta rätt i blankett djungeln hos SKV, med avskrivningar mm. Lovar dig att det är värt varenda krona. Har själv gård med djur och skog och jobbar i dag med redovisning bla en hel del gårdar. Det är mycket att tänka på kan jag intyga.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.