Jag har varit i kontakt med Degmeda för att vi är intresserade av köpa deras eller liknande ytterpanel.
Jag har tittat på bilder på deras instagram och misstänkte att dom målar panelen efter bränning. (förutom den som är helt förkolnad), Det blir ju svårt att veta exakt hur mycket den är bränd om den är målad. Försäljaren ville inte säga vilken typ av produkt dom använder "company secret" - vilket ju gör att man blir lite skeptisk.

Någon som har erfarenheter kring deras produkter eller andra tanker om att bränna och sen olja med pigmenterad olja. Ett annat företag baserat i Litauen använder Woca oil som är pigmenterad efter bränningsprocessen så misstänker att det är samma Degmeda använder eftersom deras också var vattenbaserad. (Vattenbaser olja)

Någon som har tankar/kunnskaper/ erfarenhet kring metod och/eller degmedas produkter?
 
  • Gilla
Jessie-75
  • Laddar…
Jag tänker mig att prova att bränna själv med denna metod. Kostnad = 1 tändsticka

 
O oddjobb skrev:
Jag tänker mig att prova att bränna själv med denna metod. Kostnad = 1 tändsticka

[media]
Spännande. Har funderat på det själv också men priserna är ganska överkommliga. Såg att grand -design artikeln på Byggahus faktiskt var degmeda. Men ser ut som deras djupt brända. Alltså inte pigmenterad..
 
Har du någon koll på vilket träslag man bör välja? vanlig gran?
 
O oddjobb skrev:
Har du någon koll på vilket träslag man bör välja? vanlig gran?
dom säger att gran av bra kvalitet fungerar. Ska vara hyvlad enligt vad jag läst. Har en beställning på paus på Hyvlad gran som jag tänkte göra själv precis som du men tittar nu på Lärk import. Skönt att få det färdigt och inte så värst mycket dyrare. Lärk har lite finare yta tycker jag och något bättre beständighet men lite man ska använda cc40 vid installation och dubbelskruva + gärna förborra då den rör sig och ger risk för sprickbildning. Brönningsprocessen ska enligt internet dock minska risken för sprickbildning.
Hade det inte varit för arbetsmomentet så hade jag också gjort det själv..
 
Har ingen koll själv på vad det kostar, men det känns dyrt med den förädlingen. Väljer du Lärk dessutom sticker ju priset iväg ytterligare:surprised:.
Jag skall ha bränt trä på vissa delar av fasaden har jag tänkt. Kommer att testa att bränna själv med nämnd metod.
 
  • Tyvärr verkar det inte finnas någon bild i din fråga. Vänligen skicka en bild så att jag kan beskriva den åt dig.
O oddjobb skrev:
Har ingen koll själv på vad det kostar, men det känns dyrt med den förädlingen. Väljer du Lärk dessutom sticker ju priset iväg ytterligare:surprised:.
Jag skall ha bränt trä på vissa delar av fasaden har jag tänkt. Kommer att testa att bränna själv med nämnd metod.
ok! Har offert på 95.000 230 kvm färdig för montage. Granen gick på 67 har jag för mig. Exklusive brännare och arbetstid
 
Skall du anlita någon som kommer att bränna på plats, samt montera panelen?
 
O oddjobb skrev:
Skall du anlita någon som kommer att bränna på plats, samt montera panelen?
22x95 (byggmax) kostar 18 kr löpmetern x 10 =180 kr m2 x 230 = 41400kr.
Vilken storlek skall du ha?
 
O oddjobb skrev:
22x95 (byggmax) kostar 18 kr löpmetern x 10 =180 kr m2 x 230 = 41400kr.
Vilken storlek skall du ha?
På granen hade jag varierad 95,120 140. Men kommer nog gå på 120 lärk endast.. Var det hyvlad på. Byggmax?
 
Det är vanlig panel. Ena sidan är hyvlad den andra grovsågad. Också den som normalt är utåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.