Hej
Vi har en Mio Friday soffa som kuddarna man lutar ryggen mot nu börjar bli riktigt inslitna, u-formad på ovansidan etc.
Vet någon bra tips på material att köpa för att ”fylla upp” kudden igen så den får lite fastare struktur.
 
Åsa Lund
Kollat med Mio om de har kuddar som reservdel?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Vad är det för sorts fyllning i ryggplymåerna?
Lösstoppad fyllning som kan skakas tillrätta eller fast skum där själva skummet har ändrat form?
Hur gammal är soffan?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Vad är det för sorts fyllning i ryggplymåerna?
Lösstoppad fyllning som kan skakas tillrätta eller fast skum där själva skummet har ändrat form?
Hur gammal är soffan?
Det är lös stoppning inuti en tunnare ”tygpåse”, stoppningen är liksom trådig (sitter ihop, går dra isär i bitar) jag vet inte vad rätt ord är för det :) . Den har satt ihop sig så pass att det går inte forma det bra.
Soffan är 4,5 år gammal cirka.
 
BirgitS
Har du prövat med att vända kuddarna upp och ner i soffan?
Jag har sett skötselanvisningar till soffor där det har stått att kuddarna måste skakas ut regelbundet och vändas på.
När det handlar om stoppning innehållande löst stoppningsmaterial såsom krossad polyeter, bollfiber, fjäder m.m. medför det ett större underhåll av plymån. Dessa material behöver kontinuerlig skötsel i form av att man ”puffar” till plymån och på så sätt får in luft i materialet.
...
Tyger töjer sig över tid. För att förhindra att klädseln töjer sig mer än normalt skall man ”puffa” upp kuddar och plymåer, vrida rätt och släta ut tyget.• För att få ett jämnt slitage på soffan bör man byta plats på plymåer och kuddar med jämna mellanrum och om möjligt vända på dessa.
https://static.mio.host/documents/88862.pdf
 
Tyvärr bara konstatera att många av dagens soffor bara är skräp.
Med tidigare oskrivna regler för hur man tillverkar sittmöbler, är de felkonstruerade.
Det finns en anledning till att man använt knappar, sömmar, avdelningar mm för att stabilisera dynor, när det inte finns säckar dynorna ihop ganska fort.
Har själv en soffa som kostade 27.000:- för 3 år sen, soffan ser ut som den är minst 13 år.
Soffan jag kastade ut till förmån för denna var i bättre skick, trots att den var över 20 år.

Jag har vänt, vridit, piskat, puffat dessa dynor till förbannelse, efter en vecka ser soffan lika vissen ut igen.
 
Vi har samma soffa och samma problem.

En ryggkudde säckade ihop redan efter ett år och den fick vi utbytt på garanti. Nu fyra år senare har ytterligare två ryggkuddar börjat säcka ihop och nu går tyvärr funderingarna snarare mot att byta ut soffan istället för ryggkuddarna då även sittdynorna är ordentligt nedsuttna.

Tyvärr verkar både soffor från Mio eller Ikea vara förbrukningsvaror idag, håller de 4-5 år får man vara nöjd. Det är otroligt att Mio vill ha 25 000-30 000 kr för en soffa som inte håller längre, det blir dyra timmar man spenderar i soffan.
 
BirgitS
I höstas beställde vi nya innerdynor (utan tyg) till sittdynorna från Mio.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I höstas beställde vi nya innerdynor (utan tyg) till sittdynorna från Mio.
Vad vill Mio ha för en innerdyna (kudde) idag, vad fick ni betala?
 
BirgitS
M M_H skrev:
Vad vill Mio ha för en innerdyna (kudde) idag, vad fick ni betala?
Jag kommer inte ihåg men tre sittdynor var i alla fall betydligt mindre än vad soffan kostade för kanske 6 år sen så det kändes inte överprissatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.