När blir det svartjobb istället för hjälp från familj, vänner och bekanta?

Vad är definitionen på svartjobb?

Är det när man betalar "momsfritt" för en tjänst eller gäller det även jobb som inte betalas med pengar utan med kanske en rejäl gentjänst och / eller en stor fest som tack för hjälpen?

Är det OK med kunskapsöverföring, typ om man går bredvid en hantverkare (på denns fritid) och han/hon ger instruktioner och man själv gör det verkliga arbetet.

Finns det utrymme för utbyte av tjänster i skattelagstiftningen?

Får man egentligen jobba gratis åt sig själv eller andra? Jag menar, man undanhåller ju massor av beskattningsbara pengar från staten, dels genom att vara ledig från jobbet (om man nu inte bara jobbar helger) och inte generera beskattningsbar inkomst, man får sämre köpkraft och det blir inga momsintäkter från de hantisar som kunde gjort jobbet istället.

Får ens barn hjälpa till eller blir det svart barnarbete då?

Om barnen inte får veckopeng, snackar vi slavarbete?

 
Vet inte om det finns någon officiell definition på svartarbete men www.susning.nu säger så här:


Svartjobb eller svartarbete är en form av illegalt förvärvsarbete där arbetsgivaren och arbetstagaren vanligen underlåter att betala [sociala avgifter]? respektive skatt till staten. Svartjobb är troligen vanligast i brancher? med relativ låga krav på yrkesutbildning och/eller stort inslag av kontanthantering. Typiska svartjobb är diskare? och städare?, men även frisör och målare.
 
Ja, man kan ju undra ifall alla IT-utbildade människor som ränner runt i stugorna och hjälper de mindre kunniga med sina "dataproblem" faller under epitetet svartjobb....fast när jag tänker efter borde det ramla under slavarbete eftersom ingen betalar för tjänsten.


EDIT: Jag tror skatteverket har någon definition på svartjobb...
 
Självklart har skatteverket tänkt på detta. Inte ska vi väll kunna ge varandra en hjälpande hand utan att betala skatt till staten.

SKV 448 utgåva 6 ger dig tydliga instruktioner om hur du skall agera när du tar hjälp av grannen, dina föräldrar eller annan arbetskraft som saknar f.skattesedel och allt vad det heter.
 
Frasse....varför undrar du? Gör som alla andra i Sverige - jobba svart eller anlita svart arbetskraft! Det blir på sikt en varningsklocka till regeringen.

Nu har ju t o m Nuder kommit på att det är ett problem med skatterna i Sverige så det kanske blir en skattereform där det defacto lönar sig att arbete OCH betala skatt....men den dagen den sorgen.

Tror inte det sker med nuvarande styrande vid rodret dock..skulle tappa för mycket röster.
 
Tänkte mest bara höra hur man allmänt ser på saken och om nån egentligen har koll på sånt här, jag är för lat för att leta själv.

Kan ju vara kul att veta hur det egentligen ligger till, kunskap är makt.

Jag har för mig att jag läste om nån ekoby (typ gigantiskt kollektiv) där mycket gick ut på just byteshandel med tjänster, man hade lyckats få ihop en bra spridning/mix på olika hantverkare så det mesta fixades utan att pengar bytte ägare. Rätt smart egentligen.

Tyvärr så har jag lite svårt att jobba svart då jag är i fel bransch ;)

 
frasse skrev:
Tyvärr så har jag lite svårt att jobba svart då jag är i fel bransch  ;)
::) Är du politiker? ??? ;D
 
Det är väl tur att det finns branscher där det inte går att jobba svart. Men visst vore det skönt om vi slapp alla skatter som fastighetskatt, vägtrafikskatt, moms, spritskatt, bensinskatt, elskatt och allt vad dom heter.
Nä, bort med alla skatter.
Det finns säkert människor som skulle sköta vård, skola och omsorg på helt idéell väg..............
 
Immobil skrev:
::) Är du politiker? ??? ;D
:surprised: :surprised: Nä fy för den lede ;D

Kontorsnisse :p

Jag håller med dig Cubix, det går ju inte att köra samhället med hopp om att ett antal idealister kör det kostnadsfritt (svartjobb åt staten ?? ), men nån måtta får det ju va på eländet. Jag är inte ett dugg förvånad över att svartarbete, eller snarare zebrajobb (en del vitt, en del svart) är så vanligt förekommande, samtidigt som det givetvis vore bättre för alla i slutänden om det sköttes enligt reglerna, men då måste ju också reglerna vara anpassade efetr nån sorts verklighet. En lag som ingen följer och som är i stort sett omöjlig att övervaka är en värdelös lag.


 
cubix skrev:
Det finns säkert människor som skulle sköta vård, skola och omsorg på helt idéell väg..............
eller så betalar man för den vård man använder...... fast detta är ju ett byggforum så vi kanske inte ska ge oss in i dom där politiska irrgångarna.... 8)
 
Det blir alltid politik i alla trådar nu för tiden, märks att valet närmar sig men håller med MathiasS i både det ena och det andra....
 
General Failure skrev:
Svartjobb är troligen vanligast i brancher? med relativ låga krav på yrkesutbildning och/eller stort inslag av kontanthantering. Typiska svartjobb är diskare? och städare?, men även frisör och målare.
Skulle vilja se den som kan klippa frisyrer utan utbildning  8).
 
När jag gjorde lumpen kunde alla klippa frisyrer men sen blev ju resultatet därefter....
 
Det kallas maskinklippning eller rakning.... det kan alla göra 8) Det blir skapligt snyggt när man gör det själv ungefär som när man målar å inte är målare kan jag tänka mig... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.