Det gäller ju olika regler gällande effektivitet osv för rumsvärmare och fastbränslepannor. Jag har ingenstans lyckats hitta en vettig definition på det ena eller det andra, förutom rätt svävande formuleringar om att fastbränslepannor värmer "indirekt".

I de flesta fall är det väl uppenbart vad som är vad, men jag kollar på en modell av vattenmantlad kamin som känns som att den är lite mittemellan: https://prity-bg.com/en/products/fireplaces-ns/prity-ns26/

Den måste väl räknas som rumsvärmare, annars kan den väl inte anses uppfylla eco design med den verkningsgrad den har. Och den är ju typgodkänd i EU, så det skall väl egentligen inte kunna vara några problem.

Men jag undrar, kan man hamna i problem ifall man köper en sådan och någon byråkrat här i Sverige bestämmer att den är en fastbränslepanna, och därmed inte godkänd?
 
Om den är miljögodkänd och ce-märkt så ska ingen kunna krångla, men den måste ju hur som haver besiktigas efter istallation och det enklaste är väl att höra av sig till den du tänkte skulle besiktiga inatallationen och fråga om den här specifika kaminen får installeras på det sätt du vill. Om du gör det per mail och bifogar alla intyg och dokument aom hör till kaminen så har du ju svart på vitt att det är ok. Den där pjäsen kan väl i och för sig ingen vettig människa mena är något som måste placeras i ett pannrum
 
Jo, "ring din sotare" är ju universalsvaret :) Men min sotare lyfter inte på luren för mindre än ett par tusen. Jag har testat att bara maila dem, men fick inget svar.

Men jag håller med om att det är gokdänt inom EU så skall det väl rimligtvis vara i hela EU.

Ja, jag får helt enkelt ta det när det är dags för installation. Det är ett bra tag kvar ändå. Var mest lite intresserad av den här distinktionen som inte är så helt glasklar för mig.
 
Det är inte tvunget att den av kommunen upphandlade sotaren besiktigar installationen. Det är bara brandskyddskontrollen som sotaren har "monopol" på. Om du bor i Stockholm så kan du ju bara höra av dig till vilket som helst granndistrikt istället om sotaren i din kommun är dålig på att svara. Men det är klart, de ger ju "råd och anvisning" i ett sådant fall och det är ju inte helt omöjligt att tänka sig att de vill ha betalt för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.