Hej!

Är fullt upp i altanbygge och har tänkt att fälla in belysning. Har inte tänkt lägga någon monstersumma på det.

Vet att många här gillar cosa serierna men tänkte kolla om det är någon som testat biltemas motsvarighet? Är väldigt bra pris och ljusstyrkan verkar vara bättre än cosa?

Mvh
 
Om ni inte rekommenderar Biltemas decklights, vilken av Cosa bör man då välja? Jag vill gärna ha lite tryck i ljuset och inte bara få en punkt i altanen som lyser.

Ger 30 något ljus mer än i sig självt eller är det 45 som gäller om man vill lysa upp lite?
 
Jag satt precis och undrade samma sak. Om det inte är kass verkar det oerhört prisvärt.
 
Har Cosa 30 och har dem riktade neråt från altanräcket och väldigt mycket beror på riktningen. Skulle definitivt inte vilja ha starkare än 30 och riktade uppåt, de bländar rätt bra. Är väldigt nöjd med mina och hur ljuset reflekteras när det träffar räcket. Om nån vill kan jag ta en bild ikväll och lägga ut.
 
Merkurius skrev:
Har Cosa 30 och har dem riktade neråt från altanräcket och väldigt mycket beror på riktningen. Skulle definitivt inte vilja ha starkare än 30 och riktade uppåt, de bländar rätt bra. Är väldigt nöjd med mina och hur ljuset reflekteras när det träffar räcket. Om nån vill kan jag ta en bild ikväll och lägga ut.
Det hade varit väldigt uppskattat om du kunnat göra det :)

Min tanke är att ha 5st riktade ut mot gräsmattan, vill ha 3st riktade uppåt som ska lysa upp en stödmur+plank. sen vettekatten vad man ska göra med de andra 2 :)
 
Hur lång är muren+plank? Mina sektioner räcke är runt 120 cm och då är två lampor rätt lagom.
 
Merkurius skrev:
Hur lång är muren+plank? Mina sektioner räcke är runt 120 cm och då är två lampor rätt lagom.
Den mäter allt som allt ca 570cm så om jag har 3st så blir också med ungefär 120cms mellanrum :)
 
Skulle nog ta de två resterande där också, annars blir det lite långt.
 
Så. Så här ser det ut. Den första lite i skymningen, och de andra runt 21.30. Ljuset är lite gult och lite lite lite starkare än i verkligheten men åt det här hållet är det.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
DSC_0178.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råkade surfa in här så jag tänkte att jag postar en bild på mina cosa 45.
De är riktade uppåt. Provade även med cosa 30 i trappan som lyste utåt, men man blev bländad när man kom gående mot dem.
 
Då Cosa 30 verkar lysa på rätt hyfsat trots sina 0,21w styck så kommer jag nog faktiskt testa biltemas diton! De må vara extremt mycket klenare (0,01w styck :wow: ) så ljusutbytet skulle jag tro är det samma, sen måste jag ju säga att priset lockar också :)

Får återkomma med omdöme för de när jag kommit så långt att det är dags att koppla in de :)

Och tack för alla bilder, sjukt stor hjälp! (y)
 
Redigerat:
Detta är med Biltemas Deckligt, de ser inte ut att lysa upp räcket lika mycket som MrMads cosa 45, men det blir fin punktbelysning som inte är bländande.

IMG_2671.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser nu att jag postade fel bild, det var den här jag tänkte. Det där med att fotografera i mörker...
f2.0 1/16 iso3200
DSC_0179.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Återkom gärna med utlåtande, ibland kan ju till och med biltema slå en med häpnad.
 
Det jag gillar med cosa är att de har mycket varmare ljus, jag gillar inte riktigt det kalla vita ljuset. Dioderna i cosa-serien drar för övrigt 0,07 w styck. Sen är det olika många dioder beroende på vilken diameter man väljer på lampan:
Cosa 15mm = 1 diod
Cosa 30mm = 3 dioder
Cosa 45mm = 6 dioder

P. S. Jag försöker inte övertyga dig att välja cosa, jag vet inte hur bra biltemas är. Bara förklarar hur jag tänkte när jag valde.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.