Elvärme är fortfarande det vanligaste uppvärmningssättet i svenska villor. Det framgår av Energimyndighetens senaste rapport, som också visar att energianvändningen varierar mycket beroende på var man bor i landet.

Du kan läsa artikeln här: De flesta värmer huset med el
 
E
Skrivet av: Morgan

hmm. 27% har direktverkande el, 20% kombination av biobränsle och elvärme, 12% fjärrvärme, 46% värmepumpar och 1% olja... räknar man ihop detta så blir det 106%.. gör om och gör rätt...
 
E
Skrivet av: Pelle

Du kanske får tänka en gång till, Morgan...
 
E
Skrivet av: Gäst

Är inte värmepumpar också elvärme??
 
E
Skrivet av: Morgan

Jo, och i miljöhänseende lika bra/dåligt som en oljepanna. Värmepumpen drivs av marginalel ju....
 
E
Skrivet av: Lars Bärtås

Enligt Energimyndigheten har 46 procent av alla småhus en värmepump av något slag, men den kan användas i kombination med andra uppvärmningssätt (t ex biobränsle).
 
Summerar du procenttalen får du mer än 100 % pga att kategorin "värmepumpar" ingår i några av de andra kategorierna. Siffran 46 procent anger att husägaren har en värmepump, men innefattar också kombinationer med andra uppvärmningssätt t ex biobränsle och elvärme.
 
E
Skrivet av: Gäst

Jag gissar också, men då ska det väl vara ca 46% + 27% som värmer sina hus med el...eller? :D
 
E
Skrivet av: Sven Woldt

Värmepumpar, både luft och vatten, använder sig av el, så klart. Men det är inte direktverkande el, så därför räknas de väl seperat.
 
E
Skrivet av: Förvånad

Mer än var fjärde bostad med direktverkande el...
Folk måste ha gott om pengar..!??
 
E
Skrivet av: Martin

Eller ont om pengar. Att konvertera ett hus från direktverkande el element till ett vattenburet system med värmepump kostar flera hundra tusen kronor. Finns ingen möjlighet i världen att räkna hem denna investering på ett äldre hus.
 
E
Skrivet av: Höckhult

Kan vara så att de har dåligt med pengar och kan därför inte byta.
 
E
Skrivet av: mats

Det här lämnar öppet för hårklyveri på hög nivå ;)

Vi har biobränsle + luft/vatten VP(och sol men de ger inte så mycket på vintern), men vår tekniktank har 2 elpatroner som går in och ger stöd om det är för kallt och/eller vi inte eldar i kaminen. Så om man ska vara petig så värmer vi upp huset med direktverkande el om det är riktigt kallt ute.
 
E
Skrivet av: Rickard

Är det verkligen endast värme och varmvatten i den förbrukningen? Hushållselen ingår väll i denna förbrukning.

Ser jag till de som jag har diskuterat förbrukning med så ligger de på runt 20 000kwh per år inklusive hushållsele.

Själv har vi 18 000kwh med spabad, värme och hushållsel på ca 200kvm
 
E
Skrivet av: Sven

Om man nu inte vill (eller kan) satsa på dyraste konverteringen av värmesystem så är ju en vanlig luft/luft pump ett billigt alternativ som börjar betala sej redan efter ett par tre år.
Utan att vara försäljare av värmepumpar vågar jag nog säga att tål inte ekonomin detta så ska man nog ta en funderare över om man har rätt boende...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.