Jag tänkte ersätta de trasiga och försvunna xx på min arbogaborrmaskin. En som restaurerade en maskin på youtube kallade dem oil ports, men söker jag på det hittar jag gigantiska anläggningar med väldigt väldigt stora båtar och inte en centimeterstor sak att hälla olja i.

Ge mig ett namn på prylen på vilket språk som helst så att jag kan köpa några.
 
Jag kallar dem smörjkoppar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Karrock
Oiler ports ger ev bättre sökträffar.
Machine oil caps ger mig en massa shoppinglänkar på vad jag tror är rätt grejer.
 
Jag skulle behöva till i princip alla på min Arboga, så är intresserad jag med, även ett samköp om det skulle vara till en fördel.
 
Oljekoppar, oil cups. Finns trådar på maskinisten.se
 
M
Oljenippel smörjnippel, nippel är nog ordet du söker.
 
Många bra idéer. Tackar. Jag trodde de hette olje- eller smörjnippel, men de verkar bara vara den typen med kula eller som på annat sätt är täta. De här är mer som ett dasslock med antimjukstängning.

Med de namnförslag som kommit fram finns det en hel del som säljer. De flesta i andra världsdelar. Det här ska nog lösa sig.

@13th Marine Hittar vi någon som säljer rätt variant kan vi absolut beställa tillsammans. Mäter du hålen på din maskin så gör jag detsamma. Jag tror att de är ogängade och då kanske det enklaste är den här varianten som bara trycks fast i hålet. https://www.pwwu24.de/klappoeler-oelnippel-oelschmiernippel
 
Vilket pris!

Står ute och mäter just nu, mina är 5mm och jag saknar faktiskt bara tre, så en 4-5st vore inte dumt.
 
Mäter mina i morgon.
 
Hej Hep
Får jag hänga på när du ska beställa islags oljenipplarna med lock till din pelarborr ?
Behöver 6 styck i diameter 5mm
Behöver 2 styck i diameter 6 mm
Jag swishar pengar i förskott om du vill så du inte behöver ligga ute med pengar.
Skickar mina kontaktuppgifter via Pm
Mvh
Jonas
 
Vi fixar ett gruppköp. Jag mäter mina och så får vi väl tillsammans bestämma vilka som ska handlas och var. Priserna verkar ju variera från en femma till närmre en hundring styck, eller så är det jag som inte förstår prissättningen.
 
Hej

Arboga verkar ha islagsnipplar den tyska sidan du länkade till har ett pris runt 5 euro per styck för sådana helt ok pris kan jag tycka.
Mvh
Jonas
 
Man kan få gängade på ebay för 5kr stycket, så jag kan tycka att 50kr är lite omotiverat dyrt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag kollade på min maskin (Arboga 2508) och den har svagt koniska islagsvarianter med 5mm i den smala ändan. Jag testade med en maskinskruv m5 för att se hur den passade. I två av de tre tomma hålen fick jag skruva för att få i den och i det tredje var det några hårstråns glapp. Jag tror att det för min del funkar bra med de gängade och en liten dutt epoxi på den det är lite glapp. De ska ju skydda mot smuts och inte vara helt täta.

Nu hittar jag bara m6 på ebay, men jag har för mig att jag såg m5 någonstans när jag sökte i går. Någon av er som lyckas hitta gängade koppar m5, så kan jag beställa åt oss.

Närbild på en hand som håller en svagt konisk metallstift med slitage, möjlig för anvädning i maskinen Arboga 2508.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tänkte ett steg till, då jag inte lyckas hitta de där m5-plupparna som kanske bara fanns i min fantasi. Det borde inte vara svårt att gänga upp mina (och era) 5 mm hål till gängade m6-hål och eftersom gängade m6 säljs billigt i 20-pack vore det en lösning. MEN vågar man sig på att gänga i godset utan att plocka i sär maskinen och riskera att små metallflisor från gängningen ställer till det. Eller är de så små att de är ofarliga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.