Någon som har erfarenhet av hur DCL-uttag för äldre 50mm takdosor fungerar i praktiken. T.ex. Elkos:

En DCL-uttag monterat på en vit 50mm takdosa.

Takdosorna är ju också kopplingsdosor med multipla studsar åt alla möjliga håll. Får DCL-kontakten plats därinne?

Pen
 
Vad menar du med 50 mm takdosor? Om du verkligen har en så liten dosa, lär inte dcl uttaget passa.
 
Troligen är det djupet som avses, ingen tak/armaturdosa har en diameter på 50mm.
Och blir det för trångt i dosan kanske ett utanpåliggande löser det problemet.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad menar du med 50 mm takdosor? Om du verkligen har en så liten dosa, lär inte dcl uttaget passa.
Det blev mycket riktigt en siffra fel där. Det är ska alltså vara 60mm diameter. Och så 40mm djup som samt mittstolpe för att göra det tydligt.

Men djupet begränsas i praktiken också av alla ankommande ledare till takdosan (ibland i alla fyra väderstreck och ibland dessutom två i samma väderstreck) och det var där jag hoppades att någon kanske hade praktiskt erfarenhet. Jag misstänker att DCL-kontaktens innerdel måste passas in mellan studsarna där inga ankommande ledare är i vägen.

Alternativet är nog att göra som det är idag - täcklock med utlopp och separat DCL-kontakt.
 
Ett utanpåliggande uttag som du sätter över dosan och skruvar utanför takdosan, torde funka.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
B Bassrunner skrev:
Jag satte nyligen en sån här [länk] i en "äldre" takdosa (vet inte måtten) från -65. Funkade bra platsmässigt, men jag tyckte det var rapplig kvalitet på själva dcl-uttaget trots Schneider.
Mitt hus är också från -65. Det är möjligen inte så att du liksom jag har vävspänt tak? Behövde du i så fall skära upp väven för att få plats med DCL-kontakten?

Min väv är inte helt uppskuren till dosans diameter. En mardröm är att behöva skära upp den och riskera att hela väven spricker upp. Jag får nog säkra den med epoxy innan i så fall.
 
Pen Pen skrev:
Mitt hus är också från -65. Det är möjligen inte så att du liksom jag har vävspänt tak? Behövde du i så fall skära upp väven för att få plats med DCL-kontakten?

Min väv är inte helt uppskuren till dosans diameter. En mardröm är att behöva skära upp den och riskera att hela väven spricker upp. Jag får nog säkra den med epoxy innan i så fall.
Nej, inte vävspänt. Är någon tretex-liknande skiva.
 
E elmont skrev:
Ett utanpåliggande uttag som du sätter över dosan och skruvar utanför takdosan, torde funka.
Ok, ska titta på dessa också. Ser att de faktiskt inte bygger så mycket och att de även finns med aningen mindre ytterdiameter så det kanske kan bli hyfsat diskret ändå.
 
Jag tycker att de utanpåliggande dcl uttagen i stort är rena styggelser.

Ett dcl med mittpost - infällt - borde fungera. Är det riktigt tjockt i dosan så finns förhöjningsringar också..


Allt för att slippa utanpåliggande dcl!
 
Jag har också råkat ut för att det blir för trångt i dosan med DCL. Mest för att det är så mycket sladdar och toppklämmor där... De gångerna har det räckt att sätta en förhöjningsring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.