Hej
Vid installation av laddbox krävs JFB typ B för att hantera DC -strömmar.
Kan någon förklara hur dessa uppstår. Bilen står ju på isolerande gummidäck.
Är det när man tar i i bilen barfota eller?
/OlleG
 
Du kan kolla i uppgifterna för din box om det anges imbyggt skydd mot DC >6 mA. Då kan du använda de vanliga JFB typ A före boxen.

Du behöver normalt bara göra så och inte fördjupa dig i mer underliggande tekniska aspekter. Ja om du mot förmodan är intresserad och då kan du söka tex på forumet bland annat en lång tråd "Har ni koll på era jordfelsbrytare?".

Där finns en del på temat och någorlunda tekniskt relevant också till skillnad mot många spintrådar numera tex Easee etc.
 
Hej
Jag har en korrekt installation. Jag ville fördjupa mig av rent intresse, triggat av allt som skrivs om Easee just nu.
/OlleG
 
O OlleGra skrev:
Hej
Jag har en korrekt installation. Jag ville fördjupa mig av rent intresse, triggat av allt som skrivs om Easee just nu.
/OlleG
Då bör du undvika det mer propagandaliknande EdwinG84 länkar till. Om du ser på tråden här jag nämnde är det samma presentation och författare som TS i den tråden.

Det finns en rapport från IN som förekommer i de sammanhangen den är inte allmänt tillgänglig men utmynnar i princip i jaså, gäsp. Ett bra exempel på klassisk FUD.
 
  • Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
Ja men hen ville veta vad som kunde bli faran
 
Om du får ett jordfel efter likriktaren så kan det gå en likström från faserna till jord. Det gäller för väldigt många produkter.
 
Normalt löser en JFB ut om en av faserna kopplas till jord. Det måste finnas fler faktorer som gör att den inte löser ut.
/OlleG
 
I teorin kan den mättas utan att lösa ut av en likström. Tester har visat att det i praktiken knappast kan ske.
 
Rsiken med DC har väl mest varit resonemang om en teori. Eftersom DC genom en spole på olika sått påverkar hur spolen fungerar för samtidig AC. Och eftersom själva mätningen som en jfb gör för att avgöra om den skall lösa ut bygger på att den nyttiga strömmen går igenom en spole, så tänker man sig att en DC som kan finnas samtidigt kan påverka funktionen.

Men exakt hur detta skulle vara ett problem beror väldigt mycket på hur jfb är konstruerad. En DC borde kunna göra en jfb mer känslig, så att den löser ut vid lägre felström. Men man kan även tänka sig att en DC "blockerar" en jfb så att den inte kan lösa ut oavsett hur stor felström det blir.

Undersökningen som länkades visar att det i praktriken inte är ett problem med de jordfelsbrytare som undersökts. Men det kan vara lite farligt att lita på detta. Det säger inget om hur en jfb som tillverkas nästa vecka beter sig om den utsätts för DC, utöver vad den är specad för.
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
O OlleGra skrev:
Normalt löser en JFB ut om en av faserna kopplas till jord. Det måste finnas fler faktorer som gör att den inte löser ut.
/OlleG
Följer du övriga vanliga rekommendationer kring matning av laddboxar dvs inte som grupp från central där mer delar samma JFB utan ta ut före tex direkt från mätarplats och egen avsäkring och JFB till laddningen så är du praktiskt taget helt skyddad från effekterna i de länkade texterna. Det man var ute efter där var som du ser att det kunde "smitta" mellan grannar under samma trafo i nätet ett mycket esoteriskt och närmast helt teoretiskt fall inte mycket att skrämmas med.

Grunden till problemet är annars som Daniel nämner att mätkärnan i JFB mättas av likström och ev AC jordfel inte längre ger samma styrka på utsignalen och kan missa trip av utlösaren. DC offset i nätet finns alltid i princip där olika typer kraftelektronik är installerat och behöver inte bero på fel efter likriktare osv. Men för att få problem krävs i princip två väl avpassade jordfel som ytterst sällan uppstår av en slump och både AC och DC fel av mer potent art indikeras oftast via annat än JFB alltså säkring löser eller felet skapar avbrott i felstället osv.
 
Tack för bra svar.
Jag var mest ute efter teorierna runt detta. Forskningsrapporten från Luleå tekniska högskola var bra för att förstå hur felen uppstår. Där tonar de ju dessutom ner riskerna.
/OlleG
 
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.