Hej "David"!

I en tråd nedan så skrev du att ni hade byggt lösvirkeshus och hur mycket det kostade. Men det var exklusive markarbeten och en del annat. Vad gick det på totalt och var fick ni virket ifrån?
 
Oops! Lite personligt att skapa en tråd kring detta och jag har fått en hel del mail som frågar samma sak. Vet inte om jag vill hänga ut hela arket här eller maila det hur som helst. Men om du presenterar dig här på forumet eller skickar ett mail till mig är du välkommen ut till vårt Mansion så kan jag visa både huset och kalkylen för dig.

mvh
David
 
Skit samma. Om det hjälper någon så varför inte...
Försökte klippa in materialspecen men inlägget blev för långt...

mvh
David
 
Hoppas att detta är till någon hjälp för någon som tänkt börja bygga lösvirkeshus.
Formatering med mera får ni nog tyvärr sköta själva.

mvh
David

Edit: Hoppas att ni haft nytta av vår kalkyl. Nu är den nedtagen.
 
Suveränt. Det kan vara bra för oss att kika på din lista. Vi ska bygga till vår stuga i Nacka.
 
Måste bara säga att jag blir smått imponerad av listan - snacka om att ha koll ner till minsta lilla skruv! Men det är klart, är man snåla David så är man... ;)
 
Tack David!

Efter att hängt på detta forum i snart 18 månader måste jag säga att detta är nog ett av de 5 bästa inläggen (om inte det bästa.)

Helt underbart att från en och samma person få så mycket information och vägledning.
Det här kommer nog att spara en hel del jobb för andra som vill/ska bygga själva. Kanske till och med avskräcka. På gott och ont.
För egen del har jag redan gjort klart kalkylen för kommande husbygge, men eftersom jag inte börjat bygga än tänkte jag vänta med publisering för att se hur mycket jag missat. Sen har jag tänkt importera mycket av materialet från billigare bredgrader.

Till alla oss som inte byggt än och fortfarande är i förberedelsestadiet är vi nog skyldiga David ett stort tack.

Detta tycker Said
(som förhoppningsvis börjar bygga i maj och redan har terroriserat David m.fl. på forumet med mängder av frågor) :)
 
Det är nästan så att man blir lite tårögd när man läser sånt. 8)
Men jag måste bekänna att äran egentligen bör tillfalla Lisa. En av få jag mött som är snålare än jag. ;)
En eventuell skilsmässa med henne kommer att göra ont...

mvh
David
 
Ja, du David. Du verkar vara en sympatisk prick! Med risk att låta smörig måste jag säga att även jag är imponerad över ditt uttömande svar till Mandan! ;) Och hälsa Lisa att sån där järnkoll på inköpen är power -som alla tjejer borde ha på sina gubbar ;D ;D ;D! Oj då ! Jag menar på sina bygginköp... ;)

Ha det gott!
 
:surprised: :surprised: :surprised: :surprised: :surprised: :surprised: :surprised: :surprised: :surprised: :surprised: :surprised:
Jag är tokimponerad. Min dokumentation består av en hög med kvitton :)
 
:surprised: :surprised: :surprised: Grymt :surprised: :surprised: :surprised:

Ta bara tex.
Fett 113kr
Buntband 40 kr
Rundtav 8kr
Sanslös järnkoll, helt underbart david (med fru)

 
..men det är hopplöst att läsa tabellerna i forumet.
David, maila arket till mig så kan jag lägga ut den på min web...
 
Förstod att det skulle vara omöjligt att läsa skiten. ;)
Jag mailar dig när jag kommer hem från jobbet.

mvh
David
 
TACK!

Helt fantastiskt att du har svarat på mitt uppenbarligen naiva inlägg!

Det blev kanske lite tokigt från en som är tämligen sällan på sidan och dessutom total novis när det gäller själva byggandet av hus (vilket som tur är inte sambon och ett par vänner är). Vi har dock väldigt dålig koll på vad själva materialet kostar. Så jag ska titta noga på din lista där du verkar ha med minsta detalj.

Tack från "mandan".



 
Ett tips är att inte stirra blint på materialet. Sedan tillkommer alla tillstånd och ersättningar till hantverkare. De kostar skjortan och är ibland beredda att lura densamma av dig. Köp/hyra av maskiner blir nog också en nätt summa på mellan 50-100 papp.

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.