Hej.
Jag söker ett bra datorbaserat planeringsverktyg för husrenovering.

Man skall kunna skriva in huvudaktiviteten, tex renovera köket, och sedan bryta ned det i underaktiviteter.
Man skall kunna lägga in beroenden mellan både huvudktiviteter och underaktiviteter, tex att köksgolvet måste läggas innan köksskåpen monteras. :)

Sedan vill man ju kunna koppla behövda material/verktyg till varje underaktivitet vilket sedan sammanställs för varje huvudaktivitet.
Sen vill man ju kunna få ut det som en fin inköpslista. Så när man åker till Byggmarknad så skriver man ut inköpslistan och får ut behövt material för alla olika aktuella huvudaktiviteter (Renovera Kök, Nytt golv i Hallen, Bygga ut entrén, Bygga Takkupa, Isolera viden, Dra Datanätverk, osv). :)

Kostnadssammanställningar mm vore fint.
 
Jadu, och när vi ändå önskar vill jag ha tillbaka min stulna båt. ;)

Kanske kan gå för en specifik hustillverkare att ta fram ett sådant program med webbgränssnitt. Hur många takkupor ska man ta hänsyn till? Hur många leverantörer av köksinredning? Jag förutsätter att du skojar aprillo några veckor för tidigt. :)
 
MS Project är ett generellt projektplaneringsprogram. Det bör klara det du kräver men frågan är förstås om det är värt besväret att lära sig när det bara gäller en enstaka renovering. Om du inte redan är van att arbeta i Project är det nog inte det du söker. Och om du kan Project hade du väl inte ställt frågan här...
 
Uj, uj...... om du fixar ett sån't verktyg är det nog inte så svårt att sälja det......

Personligen så tror jag att det är svårt att göra ett verktyg som går ner till så detaljerad nivå utan att det blir ohanterligt att uppdatera det. Tänk t.ex skruvar. Ska du varje dag du bygger då checka in de skrivar som har gått åt så att inköpslistan blir rätt nästa gång?
Virke likadant, det blir några regelsnuttar över från ett projekt, som passar utmärkt i nästa. Ska man föra bok över det också då?

Som jämförelse vet jag att jag försökte använda Viktklubb.se för att gå ner i vikt. Men det förutsatte att jag varje dag skrev in precis vad jag åt. Det orkar i alla fall jag inte hålla på med. Vi skriver en webbdagbok över vårt bygge. Den orkar jag uppdatera typ en gång i månaden.

Jag tror att det är enklare att planera varje projekt i detalj strax innan det är dags att göra det. Däremot den övergripande planen är säkert bra att ha i någon sorts verktyg. Vi gjorde en grov budget i början och sedan skriver vi in utgifterna och kopplar dem till budgetobjekten. Naturligtvis är det inte mycket som har blivit som vi i början trodde, men vi får i alla fall en uppfattning om vad allt har kostat. Jag tycker att MS Project är knöligt och har använt Excel.
 
Jo MS Project är ett alternativ men för knöligt tycker jag. Inte så van heller vid det.
Så jag hoppas att det finns ett lättanvänt husrenoverings-projekt-verktyg.
 
Det finns ju för nyprod och bör ju gå att använda även för ombyggnad men de program jag såg när jag hadde ett byggbolag som kund var såpass avancerade och låg prismässit så att de faller bort för en hemmarenovering
 
Ser framför mig ett web system som gör det möjligt att ha med sig överallt. Borde finnas en marknad för detta, kanske man skulle kika på att bygga ett. Dock verkar ju tiden aldrig räcka till.... Spåna gärna vidare på funktioner osv så kanske jag skulle kunna ta mig tid och ork att knacka ihop ett.

Lyssnar....
 
Programmet du behöver heter Byggsamordnaren och säljs av Byggsamverkan AB och kostar 6000:- exkl moms.
Ett suveränt hjälpmedel, kan anpassas till nästan vad som helst! Visserligen anpassat för proffsbruk men funkar till allt från att hålla koll på småjobb till att driva stora totalentreprenader.
Rekomenderas varmt!
www.byggsamverkan.se
//Paul
 
SketchUp.
Gratis på Google.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.