Hej alla byggnadsvårdare!

Är ganska ny här på forumet, men har läst med intresse vad som diskuteras här.

Jag och min sambo kommer antagligen att köpa hennes farmors gamla hus - ursprungligen ett soldattorp som enligt lantmäteriverket ska ha uppförts 1838 (vet inte var de fått den informationen från). Det är en mindre parstuga i 1 1/2 vårning med en liten utbyggnad på ena gaveln samt ett trapphus. Den har enligt min svärfar senast renoverats 1946 och det ser ut att stämma ganska väl.

Vad jag undrar nu (jag lär nog bombardera detta forum med många fler frågor :) ) är från vilken tidsperiod de fönster som nu sitter i huset kan vara från. Det är två typer: Tre av fönstren har 3 bågar och två har 2 bågar. Dessutom finns det i den lilla utbyggnaden på gaveln ett äldre fönster som torde vara från andra halvan av 1800-talet. De nyare fönstren har jag först trott vart från 1946 men några detaljer gör mig fundersam. Fönstren inte kopplade utan är enkelbågar med separata innanfönster. De har hörnbeslag som jag tycker mer hör det tidiga 1900-talet till. Även gångjärnen tycker jag ser äldre ut än mitten av 1900-talet.

Någon som har några idéer? Bifogar bilder på fönstren här:

2_bagar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3_bagar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6_del.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack!
Niklas
 
Jag skulle nog ändå gissa på att de är från tiden kring renoveringen. Kan det kanske vara så att man återanvänt hörnbeslag och gångjärn från de äldre fönstren i huset? Hur ser de invändiga beslagen ut? Och är fönstren ommålade flera gånger med olika färger...det kanske kan hjälpa dig lista ut när de är insatta.
 
Ser ut att kunna vara 30-talsfönster, kanske tom 20-tal. Sitter det munblåst glas i fönstren? Vi hade ett gammalt hus där fönstren hade bytts till nya som såg precis ut som på den övre bilden, med lösa innanfönster. Eftersom alla glas var munblåsta, så kan de inte varit yngre än 30-tal.
 
När jag var där och fotade (bor 10 mil därifrån) så var jag övertygad om att fönstren var från -46 så jag kollade inte så noga. Tycker dock att ojämnheterna man ser på korten ser lite mer oregelbundna ut än maskindraget glas, men jag är inte 100% säker.

Kollade de invändiga beslagen på några kort. De flesta stängningshaspar är "den vanliga" som nästan finns på alla kopplade fönster. Men bl.a i köket är de av äldre modell där haspen bara hakar på en sprint. Innanfönstren är skruvade utan beslag.
 
kan ju vara skiftningar i ljuset oxå som gör att det ser ut så på kortet. Det kan vara ganska mycket ojämnheter även i draget glas. Vi hade det i förra huset och vissa av fönstren var riktigt ojämna. Beslagen invändigt tyder kanske oxå på att man återanvänt beslag från aldre fönster. eftersom de är olika menar jag. Eller så är fönstren helt enkelt olika gamla. Var ju inte alltid man bytte alla fönster samtidigt.
 
Jag tror inte det är återanvänt (i varje fall inte från gården) då de gamla fönstren och beslagen är av ännu äldre modell som man kan se på den tredje bilden. De stämmer inte heller med något av fönstren från ladugården eller övriga uthus (där jag förövrigt hittade ena delen av en fantastiskt vacker pardörr återanvänd i stallet... suck :( )

Det får nog bli en närmare titt på fönsterglasen nästa gång jag är där på besök :) Det är nog nyckeln till en närmare bedömning.
 
Lösa innanfönster tillverkades fram till trettiotalet ungefär, så det är inte omöjligt att det är fönster från, säg, sena 20-talet eller tidigt 30-tal. Att de är så smala tycker jag också tyder på det.

Det kan vara extremt svårt att se om glaset är munblåst. Vi har definitivt munblåst glas men det är faktiskt väldigt slätt vid en första anblick.
 
Nu när jag bor här så har jag luskat ut följande. Glasen är valsade, inte handblåsta och eftersom jag hittat ett fotografi som jag vet är från våren 1943 där dessa fönster inte finns så kan jag nog med ganska stor säkerhet säga att de sattes in 1946 i samband med den senaste stora renoveringen.

Dock har jag hittat nästan alla gamla fönster på ladan samt några av karmarna så de kommer att återfå sin plats på huset. De som har suttit på själva huvudbyggnaden är med största sannolikhet från 1838 och är spårfalsade. Resterande är kittfalsade och har suttit på trapphuset samt i sovrummet. Dessa torde vara från slutet av 1800-talet.

Vid reoveringen 1946 så minskades antalet fönsteröppningar från dryga 22 till 8st!! Bara i trapphuset fanns 9 st, nu finns där 1...
 
Med så många fönster var det ett ovanligt lyxigt soldattorp! ?
 
Jo, det får väl anses vara ganska lyxigt, även med hälsingemått mätt. Men då var 5 st fönster liggande "halvvåningsfönster" och fyra andra bestod av bara en båge. Detta utseende fick huset troligtvis strax före sekelskiftet.
 
Du menar kring 1900? Med andra ord så ökade antalet fönster ungefär vid samma tid när indelningssystemet höll på att avvecklas. Kanske hade torpet då redan upphört vara soldattorp?

Hur som helst, många fönster är inte typiskt för soldattorp av den enkla anledning att byggnaden finansierades av rotebönder och dessa höll hårt i slantarna. De höll sig till den minimistandard som försvaret krävde.

Om du vill veta hur torpet såg ut under den tid då det var soldattorp så kan du leta i krigsarkivet efter besiktningsprotokoll. Du måste då veta vilket namn och nummer torpet hade i försvarets register.
 
Har forskat lite grand om torpet men inte hunnit gräva något i krigsarkiven än. Det jag vet är att rotebönderna köpte till ett skräddartorp 1875 (i samband med laga skiftet) vilket gjorde att ytan mer än fördubblades och att byggnaderna som följde med blev de som hädanefter kom att användes (alltså nuvarande byggnader). Den gamla torparstugan stod i andra änden av nuvarande fastighet men har försvunnit sedan länge.

Jag tror att upprustningen av stugan (och även ekonomibyggnaderna) antingen skedde i samband med detta eller som du säger när indelningsverket avskaffades. Vad som kan tala mot det är att soldattorpen i byn köptes fria först i slutet av 1920-talet.

I Hälsingland finns det faktiskt ganska många exempel på soldattorp som i storlek och prakt väl har kunnat duga som en bondgård på sina ställen.
 
Ja Hälsingebönderna hade det visst ganska gott ställt en tid.....

Dessutom har jag för mig att försvarets regler för minsta godtagbara standard på ett försvarstorp ändrades senare delen av 1800-talet, vilket ledde till att de torp som byggdes under den tiden kunde varas lite 'lyxigare' (Fritt ur minnet från Erikssons "svenska knektar.

(Ursäkta att jag förde tråden bort från fönsterfrågan;) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.