Hej!
Jag har byggt mig en liten hemmastudio i min friggebod.
Nu har jag kommit på att det vore guld värt att ha tillgång till internet.
Det finns en ca 50mm slang dragen från huset till friggeboden, där elen går i.
Får man/bör man dra i samma slang?
Och främst av allt, är detta möjligt? Avståndet är ca 30 meter.
Hur skall man i så fall gå tillväga?

En fråga till; Det ska vara korsad kabel som går från rauter till datorn, va?
 
Räcker det inte med att köra trådlöst? Köp en ny router om din befintliga inte har wifi! Borde funka trots 30 meter.

Med högsta sannolikhet skall du ha en vanlig rak kabel mellan dator o router, om du nu inte har en extremt gammal pryl.
 
Tidigare var man tvungen att ha korsad kabel mellan hubbarna eller ett speciellt uttag "uplink" på den ena. Numera verkar det som om det där reder ut sig alldeles självmant.

Protte
 
Du får lägga din datakabel i samma rör, men det bör vara en för utomhusbruk (som tål väta bättre). Men det kan vara knepigt att dra nya kablar i redan använda rör om man inte har fördragen dragtråd. En styv glasfiberfjäder kan funka, i värsta fall får du lossa din elkabel och nyttja som dragsnöre genom att dra datakabeln och två dragsnören, och sen ta ett dragsnöre och dra tillbaka elkabeln.
 
Det ska säkert inte vara nån korsad kabel, om du nu inte råkar ha en väldigt underlig modell av router.
 
1. Man kan inte alls säga att man får dra i samma slang. Det beror på kabeltyper och isolationsspäning. Generellt sätt är det nej på en sådann lösning

2. För det mesta funkar det med rakt. Köper du en liten Gigabitswitch så ska de garanterat vara rakt
 
mats_o skrev:
1. Man kan inte alls säga att man får dra i samma slang. Det beror på kabeltyper och isolationsspäning. Generellt sätt är det nej på en sådann lösning
Vi får väl verkligen hoppas att bef. kabel för 230/400V är en EKKJ, EKLK eller liknande och inte lös tråd :)
 
Du kan dra i samma rör. Om du vill vara mer säker mot störningar kan du dra en skärmad datakabel. Men om elkabeln är skärmad så borde de inte bli något större problem vid normal användning.
 
Om man inte vet exakt vad man håller på med så ska man inte hålla på och labba med skärmad kabel. Risken att jordningen inte blir korrekt och förvärrar det hela är större än att man får störningsproblem över huvud taget. Vet man att det finns störningsproblem är det bättre att dra fiber.
 
Nu snackar vi till en friggebod hos en privatperson. Känns lite overkill med fiber där va?
 
Jag råder dig att inte dra en skärmad kabel.
 
Rrrrr skrev:
Nu snackar vi till en friggebod hos en privatperson. Känns lite overkill med fiber där va?
Rätt mycket overkill med skärmad kabel också. De magnetfält som kan uppstå i matningen till friggeboden lär knappast orka störa ut ethernettrafiken. Inte ens om TS kör värsta elsvetsen!

Fiber är overkill överallt där det inte behövs. Om det behövs är det det inte. Jag skulle inte tveka att dra fiber för att slippa använda STP då det är ett elände att få till, i synnerhet i blandmiljöer STP-UTP. Oftast blir det bara värre. Kostnaden för fiber är inte astronomisk, i TS fall ett par tusen. Självklart dyrare än UTP men det är ytterst sällan UTP inte funkar.
 
Vanlig UTP kommer fungera alldeles utmärkt om du får igenom den i röret.
Dom som testat HomePlug och liknande har haft väldigt varierande resultat, köp på öppet köp om du ska prova det.
 
el_richard skrev:
[bild]
Devolo HomePlug 200 Mbps
Starter kit devolo dLAN 200 Easy är nog marknadens säkraste och mest lätt installerade homeplug. Perfekt för tex. IP-TV eller Internet access på ett annat våningsplan än där du har din Internetanslutning. Krypteringsfunktion. Stöd för Windows, MacOS och Linux. 3-års garanti. Fri svensk supporttelefon.

www.kjell.com

[länk]
Tjena.
Har jag förstått rätt att det endast är att plugga in "Devolo HomePlug 200 Mbps" i el uttaget så går det via elnätet?
Isåfall är det ju en genial lösning om det funkar bra.
I nuläget har jag en "Belkin N1 Wireless Modem Router"
Som ska täcka ett större område än normalt.
Det funkar ut till friggan. Men väldigt dåligt. Därför tänkte jag att en fast lina är ju det mest driftsäkra. Men om den här produkten funkar bra, så är det ju klappat och klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.