Jag har läst många trådar i detta ämne och har sökt på leverantörernas hemsidor samt pratat med "min" elektriker. Ingestans finner jag ett bra svar. Hoppas hjälp finns här på forumet.

Just nu totalrenoverar vi vår villa från 20 talet. Vi har fastnat för uttag från Eljo renova serien och har planerat vart vi vill ha uttagen för data-telefoni-TV. Jag skulle helst vilja slippa dra fram ett traditionellt TV uttag (koax). Dvs bara ha två nätverksuttag i varje rum. Problemet är att man tydligen inte kan distribuera signalen från paraboler via ett skärmat cat 6 nät, typ Lexcom. Stämmer det verkligen ? Hur blir det med signalen om man kör Boxer (Jag har Boxer dekoder i TVn) ? Kan man få ut HD upplösning eller blir det försämringar via Cat 6 nätet ? Finns det andra brister med att välja bort Coax nätet ?

En annan fundering är hur man fixar HDMI signalen fram till TVn från dator/Blueray/osv ? Det är 10 meter långt och man kan ju alltid trycka in en färdig HDMI kabel med gjutna kontakter innan byggarna sätter renoveringsgipset, men finns det inga kontakter som man kan monter på en speciell kabel ??
Tacksam för svar !
 
Varken Cat6/6A eller cat7 (lexcom) kommer i närheten av att rå på frekvensen från en satelitmottagare så där finns det mig veterligen inget alternativ till coax
 
Så underskatta inte den hederliga koaxen :)

Att transportera "Boxer-signalen" på datakablen vet jag faktiskt inget om.
Det funkar att skicka analog-tv via datakablen men hur det funkar med de digitala muxarna. Får kvaliten stryk under transport på datakablen?
Vet av erfarenhet att trots det är koax av lite sämre kvalitet så riskerar man att förlora ettor och nollorna?
 
Hur man än vänder och vrider på det hela så är det analogt i luften. DigitalTV:n har jag för mig använder högre kanaler än vad som användes på A-tiden och högre frekvenser dämpas lättare. Egentligen så ska det inte vara någon skillnad om man inte går högre i frekvens.

Digitalt så sänds det med lägre effekt så man får vara lite rädd om den lilla signalen.

Protte
 
Det enda som är analogt är egentligen enbart den signal som transporteras mellan trolig box och tv.
Det enda som egentligen är digitalt är transmissionen i genom luften och på kablen fram till den enhet som ska behandla signalen så att man kan titta på den.
Rör då ej typ IP-tv :)
 
Det är exakt samma frekvensband som används. Tar signalen mer stryk av att gå på cat kabel kontra koax, med största sannorlikhet ja. Har aldrig mätt men ett par baluner plus skarvar kontra en rak koax ska inte kunna bli nått annnat än en sämre signal. Frågan är bara om det har någon praktisk betydelse och där lär det variera från fall till fall
 
Hej
Vi kör med "ELKO link home" och vi har en bordsantenn på vinden med en coaxkabel till vårt nätverkscentrum där patchpanelen, tvmodulen, telemodul, adslmodem och avmodul sitter. Därifrån går tvsignalen genom nätverket till rj45-uttaget och i där sitter en övergångskabel från rj45 till tvn/ boxen. Tvn längst bort har en nätverkskabel som är ca 17m. Och här hemma funkar det perfekt att ta signalen vi nätverket.
Och eftersom signalen till boxern är ettor och nollor så kan man inte få en dålig bild eller sämre bild utan antingen har man en bra bild eller ingen alls!

Detta skall funka med parabol med eftersom de beskriver detta i sina manualer. Det är ju dock så att du behöver ha de olika modulerna för att distribuera de olika signalerna genom nätverket.

Mvh Honken
 
  • Elko link home pic.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.