Jag gjorde en miss när jag valde att ha 70mm utvändiga foder samt droppbleck som hänger ner över dessa. Nu får inte fönstermarkisen plats (85mm, väggfästet är 70mm) utan jag måste få ut markiserna något från fodret så den hamnar "utanpå" droppblecket.
Jag har sett nischkonsoler som eg. är gjorda för att fästa i fönstret men vi har alubeklädda träfönster som jag inte tänker eller kan skruva i p.g.a. utrymmesbrist.
Kan man göra typ 3-4 hål i sidan på en nischkonsol och skruva in i smygen (28mm foderbräda) istället? Något som sett sådan lösning, är bekant med profilerna som vet hur de beter sig/klarar av? Eller vad tror ni är en snygg och bra lösning? Träklossar på fodret? Få ett plåtbeslag tillverkat och lackat (jobbigt)?
 
  • Metalldroppbleck som hänger över ett fönsterfoder med en synlig konsol monterad intill tegelvägg.
  • Finger pekar på fönsterfäste under droppbleck på utvändigt foder vid husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vitmålat fönsterfoder med utvändigt svart droppbleck ovanför fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Alt är att skruva nischkonsolen i det stående fodret, finns från 45mm.
Markisen hamnar då utanför/ovanför droppbläcket .
 
Mazen Mazen skrev:
Alt är att skruva nischkonsolen i det stående fodret, finns från 45mm.
Markisen hamnar då utanför/ovanför droppbläcket .
Just det, det är en lösning. Frågan är om de är tillräckligt stabila i sidled då? När de sitter i nischen sitter de ju fixerade.
 
  • Gilla
Kristoffer Larsson
  • Laddar…
S Sweedbanana skrev:
Just det, det är en lösning. Frågan är om de är tillräckligt stabila i sidled då? När de sitter i nischen sitter de ju fixerade.
Har monterat flera på det sättet. Bla 5 vån upp så ja det är dom ..
(När markisen är utfälld är det armarna som tar sidleds krafterna)
 
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.