J
Problem med termostat (Danfoss) som fastnat, helt låst enligt bild. Även om jag tar i rejält så är den helt låst åt båda hållen, tacksam för info om hur jag kan lösa detta på bästa sätt och vad jag kan/bör göra själv och vad en "röris" bör fixa.

Termostat på en elementradiator, vägg i bakgrunden, inomhusuppvärmning, varmvattenrör, energireglering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Termostat på en radiator, märket Danfoss, inställning nära läge 3, inomhusbelysning, skugga på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ringen ska vridas åt följande håll,
Vit termostat på radiator, vred delvis borttagen, exponerar intern mekanism, röd pil indikerar rörelseriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir lättast att vrida på när termostaten står på högsta temperatur samt trycka in termostaten mot ventilen.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ringen ska vridas åt följande håll,
[bild]

Blir lättast att vrida på när termostaten står på högsta temperatur samt trycka in termostaten mot ventilen.
D.v.s. för att ta loss hela termostaten för att kunna byta den. Som i sin tur är den enklaste lösningen om den inte funkar längre.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Byta är vad jag hade gjort, även om det är möjligt att någon mer kunnig har något knep för att väcka den gamla till liv igen. Men att byta termostaten ska inte ställa till med något. Det är byte av ventilen som sitter innanför som kräver lite mer att man vet vad man gör.
 
  • Gilla
JoakimU
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.