Passerade dessa då jag skall skrota ut två större radiatorer i mitten av källaren och ersätta dessa med 4 mindre efter väggarna, under fönster, där jag anser att dom skulle göra bättre nytta. Tanken där är ett par Purmo radiatorer.

Verkar ju vara ett smart system med centralstyrning som klarar hela huset från en enhet.
Läs mer här: http://living.danfoss.se/#/living-connect-10/

systeme-regulation-chauffage-sans-fil.jpg

Idag har jag ett vattenburet system med en elpatron och cirkpump. Patronen går på egen termostat som sitter i mitten av huset. Termostater enligt bild. Samtliga i kåken är delvis defekta och står hela tiden på max, det justeras istället på termostaten.

Kan jag överhuvudtaget jacka på ett sådant system på resten av huset utan att byta dessa radiatorer?

Tanken är att sätta in en CTC eller NIBE luft/vatten pump till nästa vinter och det skadar ju inte att ligga lite på framkant vad gäller systemet - OM det nu funkar tillsammans.

Någon som har Living Connect och kan uttala sig. Detta med värme är inte riktigt min starka sida. :S
 
  • IMG_0284.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0285.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ringde en röris och fick svar på ganska många av mina frågor.

Rekommenderades att byta ut alla T-n på de äldre radiatorerna och sätta dit nya termostater. Val av termostater var på mitt bord om jag ville ha hi-tech eller inte.
Vid byte av samtliga T-n så kan jag således sätta Living Connect på alla radiatorer om jag vill.

Systemet skulle även funka bra med en framtida Luft/Vatten pump.

Lutar åt att skifta allt hur som, man kan ju köpa huvudenheten lite senare minsann.

Frågan kvarstår dock om det är en bra enhet eller bara pengar i sjön.
 
Krilleman
Denna utrustning är ju nylanserad på marknaden.

Ett enkelt konstaterande är att all ny teknik kostar pengar (oavsett produkt) och många har barnsjukdommar,. Vilket oftast byggs bort i senare versioner. Men ja, varför inte, Danfoss har alltid gjort bra produkter enligt mig. Så känner du att du vill ha hi-tech så kör!
 
Prisskillnaden mot en "vanlig" termostat är ju inte så stor. Så varför inte. Kan ju börja med att sätta dessa på de nya radiatorerna och vänta med resten av huset.

Håller med att Danfoss är ett märke som för mig ringer lite kvalité.
 
Varför ska man behöva byta T för att få dit nya termostater? Borde ju få de nya termostaterna att passa på befintlig plats.
 
Bezt skrev:
Varför ska man behöva byta T för att få dit nya termostater? Borde ju få de nya termostaterna att passa på befintlig plats.
Som jag förstod det så gick det nog inte att justera in flödet i dem jag har - Dessutom så passar nog inte termostaterna rakt på!?

Det var så jag förstod det hela...
 
Krilleman
Om jag skulle köpa nya termostater skulle jag lätt köpa nya termostatventiler också! Utan att tveka!

Dom på bilder ser inte allt för roliga ut, och skulle man försöka med korrekta adaptrar skulle jag nog säga att man inte får ut samma funktion som med nya ventiler...
 
Ok. Hade jag ingen aning om.
 
krilleman_215 skrev:
Om jag skulle köpa nya termostater skulle jag lätt köpa nya termostatventiler också! Utan att tveka!

Dom på bilder ser inte allt för roliga ut, och skulle man försöka med korrekta adaptrar skulle jag nog säga att man inte får ut samma funktion som med nya ventiler...
För den slanten det kostar med nya T stycken så är det värt att verkligen veta om man skall på med termostater för en ganska bra slant att det blir bra helt enkelt.
 
Hoppa över termostaterna så har du bra förutsättningar till ett bra system när du skaffar vp och spar en slant.
 
smurfen72 skrev:
Hoppa över termostaterna så har du bra förutsättningar till ett bra system när du skaffar vp och spar en slant.
Så med en LVVP så tycker du att jag inte skall ha termostater överhuvudtaget? Nu känner jag mig aningen förvirrad - När man rätt temp så bör ju det elementet slå av och tillåta cirkulationen till där den behövs bättre istället för att kräma ut max till alla element i fastigheten som, utan termostater, torde stå på max!?

Nu blev jag lite förbryllad över ditt svar....
 
Om man ska ha en vp ska man justera in radiatorerna så att man får rätt diff mellan in ut och rätt värme i varje rum dvs större diff i ett litet rum med stora radiatorer sen kan man behöva komplettera med termostater i vissa rum med mycket sol eller så. Det ger bra drift förutsättningar för vp som vill ha ett visst flöde hela tiden kompressorn går. Det går att lösa med nån typ av arbetstank också om man vill ha termostater överallt men det ger ofta en ökad installations kostnad samt driftkostnad.
 
smurfen72 skrev:
Om man ska ha en vp ska man justera in radiatorerna så att man får rätt diff mellan in ut och rätt värme i varje rum dvs större diff i ett litet rum med stora radiatorer sen kan man behöva komplettera med termostater i vissa rum med mycket sol eller så. Det ger bra drift förutsättningar för vp som vill ha ett visst flöde hela tiden kompressorn går. Det går att lösa med nån typ av arbetstank också om man vill ha termostater överallt men det ger ofta en ökad installations kostnad samt driftkostnad.
Sedär - Så jag borde istället bara sätta vred på alla element för att justera flödet enligt hur du beskriver?

Har ju en LLVP i källaren (Kopplas in Måndag) så där kan det ju iofs vara bra med termostater. Eller?

Tack för infon, detta där spar ju helt klart en slant i budgeten.
Har inga problem med att köra med vred även till den dagen då LVVP kommer in (Hösten 2012) då det i princip är så det rullar idag då termostaterna är defekta hela högen, plast stången i vredet har tappat gängor på alla vilket gör att vredet är helt fel justerat. Min och max stämmer inte mao.

usch vad dålig jag är på förklara sånt man inte behärskar.
 
Man brukar justera flödet på en ring innanför vredet men det kanske inte finns sådana på dina termostathus men det kan gå att justera på returen om det finns avstängning där.
 
är de någon som vet om de går att styra golvvärme med de här systemet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.