M
hej!

Har en gammal Beckum KGT 500 som jag vill montera ett dammutsug på, men det är svårt att hitta varken originaldelar eller manual för den.

Min uppfattning är att mestadels av dammet flyger ur vid kåpans ventilhål (eller hålen kanske är till för att kasta ut spån till och med?). Funderar på att bygga ihop något eget då jag inte vill förstöra originalkåpan och tänkte då sätta det alldeles utanför hålen, låter det vettigt?

Ska försöka se om det går att hitta reservdel till Metabo KGT 501 som är efterföljaren, ser väldigt likvärdigt ut.
Förstår dock inte hur den är monterad.

Är det annars någon som har en idé om vad som skulle kunna passa med lite modifikation?

Bifogar lite bilder som kan vara till nytta, en riktigt dålig bild på min såg med utsuget monterat. Även bild på (eventuellt) orginalutsuget som sålts som reservdel på ebay och en på själva sågen.
 
  • Gammal Beckum KGT 500 kapsåg med en improviserad dammutsugsinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart dammutsugsadapter i plast liggande på en grå underlag, egensnickrad för Beckum KGT 500 såg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal Elektra Beckum KGT 500 såg med oskarp kåpa och synligt blad, utan dammutsug monterat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Eftersom jag inte kommit på någon bra egen lösning än och inte heller hittat någon som reservdel så fick det bli en mer temporär lösning.

Matlåda i plast var tämligen lättarbetat och jag tror tusan jag fick bort 95% av allt damm.
Eventuellt så ska jag ta en större matlåda och göra ett dammutsug som passar ännu bättre.

Ska köpa mig en Y-koppling för avlopp och lite dammsugarslang så jag kan koppla på dammsugarn på övre klingskyddet också, då skall det banne mig vara ganska dammfritt efter det!
 
  • En cirkelsåg delvis täckt med damm och spån, med en temporär anordning gjord av en matlåda för att minska dammspridningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plastmatlåda används som temporär dammutsugslösning på en såg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.