Hej!
Vi försöker fixa garaget till tonårsrum. Garaget är gammalt, kanske 60-70-tal, och ligger i vidbyggt källarplan. Huset är 100 år gammalt.

Vi har dammsugit damm, spindelväv och gammal puts inför att vi ska måla tak och väggar med silikat

Av okunnighet har vi dammsugit också på gamla isolerade värmeledningar med nån slags väv på (se bilder).
Nu när jag läser här på forumet visar det sig att det troligtvis är asbest i den här rörisoleringen. Det ska man inte röra och virvla upp, har jag förstått. Det kan bli kvar i luften i evighet.

Detta har nu alltså redan hänt, av misstag, och nu undrar jag: Vad gör vi nu?
Kan vi vara i källaren? Hur renar vi luften och dammsugaren? Måste källaren saneras? Är det ens möjligt?

Mycket tacksam för återkoppling på detta, jag känner mig väldigt orolig och deppig.
Vi bor trångt och hoppades att tonåringarna kunde dra sig undan i garaget nu när de är fast här hemma med sina mossiga föräldrar... Istället kanske det skiter sig nu.

Hälsningar
Hanna

Gamla isolerade värmeledningar med sliten väv som misstänks innehålla asbest i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal rörisolering med sliten väv som misstänks innehålla asbest i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har Googlat lite eller sökt på forumet så borde du ha hittat hur många trådar som helst och mer svar än som går att ta in.
En ny "asbest-tråd" på en fredag är som att öppna Pandoras Ask :)
Hälften av svaren kommer att påpeka att den asbest ni ev utsatt er för är minimal och helt ofarlig.
Andra halvan kommer förespråka i det närmaste total rivning av huset.
Skämt åsido, jag hör för övrigt till den första halvan.
Följ de råd som finns för att avlägsna och byta ut isoleringen.
Släng dammsugarpåsen, sanera dammsugaren så gott det går. Kanske starta den utomhus första gången efter rengöring - för säkerhets skull...
 
  • Gilla
  • Haha
HannaF och 2 till
  • Laddar…
Det är nog ingen fara på taket. Moderna dammsugare släpper ut rätt lite partiklar. Men om någon skall bo i rummet bör du nog kontakta en saneringsfirma som tar bort all asbets om du inte vill göra det själv. Jag sanerade själv i vårt hus. Tejpade plast för dörrarna i utrymmet som skulle saneras. Bar mask, helkroppsskydd och täta skyddsglasögon. Efter saneringen städeade jag 3 gånger både med våttorkning och damsugning.
 
  • Gilla
HannaF
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och den tredje gruppen kommer att påpeka att det ser ut som gipsbindor.
 
Ni har ju inte mekaniskt gjort åverkan genom sågning eller borrning. Så jag skulle inte oroa mig. Om du inte gnuggar väldigt hårt med munstycket varav den kan finnas lite damm som lossnat men som säkerligen åkt in i dammsugaren. har ni dessutom en dammsugare med hepa filter som även vanliga hushållsdammsugare har så tar den asbest.
 
  • Gilla
HannaF
  • Laddar…
Det du lagt upp bild på är ju skalet. Gammal gipsbinda. Under det vanlig papp, sannolikt lindad med ståltråd under det lager du ser. Om det finns asbest eller bara mineralull under där går ju inte att se.
Läs på om ämnet först och fundera sedan på om du vill titta närmare och ta prov.
 
Redigerat:
  • Gilla
HannaF och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
D doubleH skrev:
En ny "asbest-tråd" på en fredag är som att öppna Pandoras Ask :)
Hurra. Äntligen! En till med asbestnoja:love::cool::devilish:.
Falang förnuft rekommenderar: -Måla isoleringen. Klart.
Falang Googlarna rekommenderar: -Lägg ner så mycket pengar på analyser och saneringsfirmor för att jaga spöken, så att ni inte har råd att bo kvar och glöm inte att kräva den gamle ägaren på kostnaden pga dålt fel.

Staffan
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.