Hej.
Kanske inte det smartaste draget att använt en vanlig dammsugare till att dammsuga upp fint slipdamm från spackel (grovis nu inköpt..).

Ibland startar den inte alls, ibland 1sekund och nån gång har det gått att dammsuga länge och plågat med att dammsuga mattor.

Dammsugarpåse utbytt, hepa filtret på baksidan utbytt. Kör jag med eller utan är det ingen skillnad.

Tips? Överhettningsskydd? Vi har en till så kan ge den lite tid att få nytt liv.

En dammsugare av märket Electrolux ligger på ett trägolv intill en matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typskylt med märkesnamn Electrolux, modellkod, PNC, typ, serienummer, spänning, frekvens, tillverkningsland och tillverkaradress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
R RPM2006 skrev:
Hej.
Kanske inte det smartaste draget att använt en vanlig dammsugare till att dammsuga upp fint slipdamm från spackel (grovis nu inköpt..).

Ibland startar den inte alls, ibland 1sekund och nån gång har det gått att dammsuga länge och plågat med att dammsuga mattor.

Dammsugarpåse utbytt, hepa filtret på baksidan utbytt. Kör jag med eller utan är det ingen skillnad.

Tips? Överhettningsskydd? Vi har en till så kan ge den lite tid att få nytt liv.

[bild]

[bild]
Har det blivit något fel med ON-Off knappen?
 
Dra ALLTID ut sladden i hela dess längd. En hopprullad sladd inne i maskinen fungerar som en spole och blir snabbt varm, om den är på det humöret.

Kolla så där inte sitter något bös fast i slang, rör och munstycke. Samt att inget slipdamm åkt in i motorn.

Sen står där ju några valmöjligheter ovanpå maskinen, vad är det/vad gör de?
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Jag har lagat några Electroluxdammsugare där sladdens anslutning till ett kretskort var dålig. Det var kall-lödningar som glappade.
Och en där det var avbrott i sladden precis vid väggkontakten.

/Höghus
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag har lagat några Electroluxdammsugare där sladdens anslutning till ett kretskort var dålig. Det var kall-lödningar som glappade.
Och en där det var avbrott i sladden precis vid väggkontakten.

/Höghus
Vår elektrolux lade också av härförleden och jag påbörjade att plocka isär den - rätt övertygad om att det är problem med sladden - och jag tyckte jag kom en bra bit på väg…. men till slut gav jag upp för jag körde liksom fast…. Har du några bra tips? Är det bara att bända och bryta sig igenom pansarskalen tills man når hjärtat? Försökte hitta sprängskiss eller ledtrådar på nätet….
 
Går för övrigt alldeles utmärkt att dammsuga slipdamm med en vanlig dammsugare.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
E
raveper raveper skrev:
Går för övrigt alldeles utmärkt att dammsuga slipdamm med en vanlig dammsugare.
Njsea, detta kommer täppa till filtret serru.
 
Ny vet jag ju av flera års erfarenhet att det funkar.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ny vet jag ju av flera års erfarenhet att det funkar.
Det beror lite på vilket slipdamm, vilken dammsugare och påse man har.
Många dammsugare drar luften genom påsen - ett enkelt filter - motorn och sedan ut genom ett fint filter.
Suger du upp fint gipsdamm med en sådan och påsen släpper igenom delar av dammet så hamnar det i lagren på motorn och den kommer att skära ihop.
 
  • Haha
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Vår elektrolux lade också av härförleden och jag påbörjade att plocka isär den - rätt övertygad om att det är problem med sladden - och jag tyckte jag kom en bra bit på väg…. men till slut gav jag upp för jag körde liksom fast…. Har du några bra tips? Är det bara att bända och bryta sig igenom pansarskalen tills man når hjärtat? Försökte hitta sprängskiss eller ledtrådar på nätet….
Bara att bända och bryta och hitta de dolda skruvarna.

/Höghus
 
E
D dennis_f skrev:
Det beror lite på vilket slipdamm, vilken dammsugare och påse man har.
Många dammsugare drar luften genom påsen - ett enkelt filter - motorn och sedan ut genom ett fint filter.
Suger du upp fint gipsdamm med en sådan och påsen släpper igenom delar av dammet så hamnar det i lagren på motorn och den kommer att skära ihop.
Jag tror heller inte det är nyttigt. Men filtret täpps ju till på nolltid, nu menar troligen personen ovan att hen sugernupp några smulor, ja då gör det ju inget.
 
  • Gilla
  • Haha
raveper och 1 till
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Vår elektrolux lade också av härförleden och jag påbörjade att plocka isär den - rätt övertygad om att det är problem med sladden - och jag tyckte jag kom en bra bit på väg…. men till slut gav jag upp för jag körde liksom fast…. Har du några bra tips? Är det bara att bända och bryta sig igenom pansarskalen tills man når hjärtat? Försökte hitta sprängskiss eller ledtrådar på nätet….
Även jag sällar mig till skaran som skruvat isär en Electrolux-dammsugare. Oxygen Classic, tror jag vår heter. Laddar upp ett par bilder från operationen. Hade tyvärr inga jättebra, men hoppas de hjälper ändå! Är det en liknande modell du har?

Upplöst elektronisk apparat med synliga kretskort, kablar och mekaniska komponenter på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insida av en elektronisk apparat med kretskort, kablar och komponenter, delvis demonterad och oorganiserad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad elektronisk apparat på arbetsytan, interna komponenter och kretskort synliga, under konstruktion eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
raveper raveper skrev:
Ny vet jag ju av flera års erfarenhet att det funkar.
Det gör det, bara man byter påse ofta.
 
D dennis_f skrev:
Suger du upp fint gipsdamm med en sådan och påsen släpper igenom delar av dammet så hamnar det i lagren på motorn och den kommer att skära ihop.
Innan det gått så långt har dammsugaren så att säga hunnit tappa sugen, eftersom gipsdammet klumpar och kläggar ihop sig i dammsugarpåsen, så att maskinen inte kan suga igenom. Håller man bara koll på när sugeffekten verkar avta, och byter påse långt innan den verkar vara full, så drabbas man inte av det där.
 
MultiMan
Sedan är det ju mycket stor skillnad på olika påsar. Jag som kör Siemens och Volta kan säga att original BSH-påsar är riktigt bra och släpper knappt igenom någon smuts alls till motorfiltret eller hepa, trots detta mycket god sugförmåga ända till full påse. Kompisen med liknande maskin köper Elon-påsar som kostar nästan lika mycket men är 1/3 så tjocka, vek pappanslutning istället för plast och släpper igenom massor med damm.

Swirl som många mataffärer väl har fortfarande är faktiskt riktigt bra numera och de Volta-påsar jag har kvar är fullt i klass med BSH, dock är passformen sämre än Electrolux original, men E-lux är inte mycket bättre än Elon-påsarna. Tunna, sladdriga saker som fyller motorfilter och till sist motorn med damm.

Jämför jag så tar det ungefär 5-6 gånger så lång tid att få samma mängd damm i motorfiltret med original BSH jämfört med billigare kopior (förutom Swirl då, om de inte försämrat sig katastrofalt de senaste 2 åren).
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.