Håller på och räknar på lite nya verktyg och "tyvärr" har jag fastnat för Festool vilket såklart betyder mucho dinero!
Dammsugaren känns däremot inte lika viktig att ha i Festoolmärket. Kan ni rekommendera dammsugare med liknande/bättre prestanda än tex Midi och CTL 26? Vill gärna att själva slangen passar med Festoolverktygen. Autostart är trevligt men ej nödvändigt.

Tack på förhand!
 
Ska du ha den hemma eller ta med runt?

Har själv CTL26, anledningen var inte att det står Festool på utan möjlighet att ha dammsugaren som rullvagn med dockad systainers. Så om du ska ha flera Festoolmaskiner kan det vara värt (hur man nu prioriterar hehe), annars finns det en uppsjö av dammsugare som är likvärdiga eller bättre. Håller Flex högt om man nu inte är bunden till systainers.

26:an känns ändå lite väl stor att bära med sig runt, på den tiden jag köpte den så fanns inte Long-Life påsar till Mini och Midi. Idag hade jag nog valt Midi om jag inte haft 26:an, så nu funderar jag på Mini som komplement.

Så om du mestadels ska jobba med trä och vet redan nu att du kommer bära runt en del skulle jag rekommendera dig Midi med Long-Life påse som du enkelt tömmer när det är fullt och återanvänder. För dessa dammsugare blir fulla ganska fort och det blir då dyrt med vanliga påsar.

Beträffande Autostart så är det inte bara trevligt utan faktiskt värt att lägga några kronor för då du spar tid och jobbet blir roligare. Om du väljer Mini eller Midi så se till att det är nya modellen med T-loc fäste på chassit.
 
Personligen har jag aldrig hittat en dammsugare som levererar som mina Festool maskiner. Testat en Bosch och en Kärcher men Festool vinner när det kommer till att stuva slang på maskinen, möjligheten att trava på systainers och släpa på bra mer än man kan om man skulle ha en sug av annat märke. För att inte tala om luftflöde.
Midin är perfekt i storlek för det mesta men kan inte jämföras i kapacitet mot CTL26'an - Den suger allt och man minns inte ens sist man skiftade påse. För tung att lyfta = Byt påse...

Detta till trots så använder jag min midi mer än 26'an... Bara för att midin tar mindre plats i bilen.
 
  • Gilla
Xlntjone
  • Laddar…
Jag tror inte TS har förstått hur bra Festools dammsugare är. Kör man Festool i övrigt är det hål i huvudet att inte köra deras dammsugare också imho.

Köp en begagnad CTL22E på Blocket och se glad ut. De håller ju i evigheter ime, även om de kanske ser för j-vliga ut.
 
Må vara att Festools dammsugare är trevliga (jag har ett par själv) men likväl tappar de väldigt i sugstyrka(?) om man kör finare betongdamm med dem. De "nya" vita non-wovenpåsarna ska ju råda lite bot på det genom att sjunka ihop när sugaren slås av och på så sätt ska lite av dammet på påsens insida lossna. Tycker det funkar sisådär, kör man en del betongdamm så måste man öppna sugaren, hålla för hålet i påsen och skaka ovandelen av påsen lite för att få loss dammet. Då återställer man sugstyrkan och kan fortsätta ett litet tag till. Detta har alltså inget att göra med att något filter sätter igen utan att påsen, där den sugs upp mot filtret inne i behållaren, sätter igen av fint damm.
 
Håller med dig helt och hållet. Har själv CTL maskiner (mini & 26) och jag upplever samma problem.Provade för ett tag sedan deras CTM 36 AC HD och då var problemet löst. En helt annan prisklass dock, för dyr för mig. :(
Men det är först nu de kommit med mer betongmaskiner och det är kanske därför just denna kom nu.

Provade även en annan "rolig" pryl som var riktigt vettig när man ska borra i betong/trä och man inte vill ha så mycket damm. Borrdammunstycket som man kopplar till dammsugaren :) Fäster på väggen/taket och det är bara att borra.
En onödig men bra att ha grej, lite "off topic" men den passar ju dammsugaren...

phl skrev:
Må vara att Festools dammsugare är trevliga (jag har ett par själv) men likväl tappar de väldigt i sugstyrka(?) om man kör finare betongdamm med dem. De "nya" vita non-wovenpåsarna ska ju råda lite bot på det genom att sjunka ihop när sugaren slås av och på så sätt ska lite av dammet på påsens insida lossna. Tycker det funkar sisådär, kör man en del betongdamm så måste man öppna sugaren, hålla för hålet i påsen och skaka ovandelen av påsen lite för att få loss dammet. Då återställer man sugstyrkan och kan fortsätta ett litet tag till. Detta har alltså inget att göra med att något filter sätter igen utan att påsen, där den sugs upp mot filtret inne i behållaren, sätter igen av fint damm.
 
Den absolut viktigaste punkten är inte riktigt berörd ännu och det är att man vill ha så dammfritt det bara går. Och tyvärr verkar den frågan inte helt hunnit få fäste hos dom flesta och det är väldigt synd då hälsan annars är bland det viktigaste vi har.

Och hälsan pratas det om i överflöd i alla media som går att finna.

Om man bara kan plantera i hjärnan hos majoriteten att dammsugaren och för den delen spånsugen är en stor investering i hälsan.

OCH VAD ÄR HÄLSAN VÄRD.


Pär
 
  • Gilla
agehall
  • Laddar…
Men vist klart att det finns alternativ till festool men om vi pratar samma prestanda osv kostar det lika mycket vilket märke man än köper och då får man titta på andra aspekter.

Och autostart är ett måste se texten i inlägget 7 för utan den kommer man att göra många "skall bara kapa den här lilla biten och jag orkar inte sträcka mig en meter och vrida på dammsugaren för det här lilla"

Pär
 
pär h skrev:
Och autostart är ett måste se texten i inlägget 7 för utan den kommer man att göra många "skall bara kapa den här lilla biten och jag orkar inte sträcka mig en meter och vrida på dammsugaren för det här lilla"

Pär
Kan bara hålla med - Kopplar alltid på sugen när jag kapar inomhus om det så är sänksåg, klyvsåg eller ger sågen. Sticken får tyvärr alltid vara utan sug då slangen alltid är i vägen.

En annan aspekt är att jag ofta ser sugen som en skarvsladd, dvs, ytterligare en sak som inte behöver följa med. På min CTL26AC har jag dessutom monterat ett extra med fast el och det är många gånger helt oumbärligt. En sån där liten investering som man hela tiden minns och ler åt..
 
Har också Dustex 40 pga prisvärdheten. Robust byggda. Många gedigna tillbehör. Lite svårt att få tag på påsar, men jag beställer ändå andra saker från utlandet då och då så då passar jag på.
 
Jag köpte till slut en begagnad Festool Mini. Den verkar suga ungefär lika mycket som min gamla Kärcher 3.300 när den var helt ny. Festool borde däremot hålla längre.
Vad jag förstått är det samma prestanda som i MIDIn förutom att påsarna är mindre?
 
Ja det är tanken, dock bytte Festool motor i MINI/MIDI för några år sedan. Den äldre versionen hade en påtagligt klenare motor och sög sämre. Verifiera att artikelnumret på din maskin överensstämmer med den nyare modellen.
 
Jag kör med Fein Dustex 2 och har inget att klaga på. Tycker det är skönt med 5m slang istället för 3,5m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.