Hej!
Jag har tröttnat på att slipa för hand och få slipdamm överallt. Så har tänkt investera i en slipmaskin. Optimalt är att den fungerar både för att slipa spacklade väggar och exempelvis få bort färg från köksluckor.

Har kollat på Festool Rotex 150 men den kostar lite mer än vad som kanske är värt för hur mycket jag kommer att använda den. Har även kollat på Bosch PEX 400 som verkar bra men är osäker på om man kan koppla den till en grovdammsugare. Jag har en Nilfisk multi-II 30 som jag helst hade velat ansluta till.

Någon som har tips på bra maskin som man kan ansluta till en grovdammsugare från annat märke? Eller om det går att köpa någon slags adapter.
 
Rotex 150, och liknande Bosch, är relativt otympliga. Festool ets ec 150 är betydligt smidigare. Fantastisk dammupptagning.
 
  • Gilla
prunila
  • Laddar…
P prunila skrev:
Har även kollat på Bosch PEX 400 som verkar bra men är osäker på om man kan koppla den till en grovdammsugare. Jag har en Nilfisk multi-II 30 som jag helst hade velat ansluta till.

Någon som har tips på bra maskin som man kan ansluta till en grovdammsugare från annat märke? Eller om det går att köpa någon slags adapter.
Denna adaptern bör funka till Pex 400:
https://www.amazon.se/-/en/Professional-Adapter-Universal-Accessories-Eccentric/dp/B000R5I6LI
 
  • Gilla
prunila
  • Laddar…
Alla maskiner med en rund öppning jag äger har jag fått att funka med hjälp av en stegadapter och en nilfisk-slang. För slipen från ryobi följde det med en övergång till rund öppning så det borde dyrare märken också ha
I vissa fall sitter det eltejp för att hålla kvar adaptern men de är redan anpassade till varje maskin så då vet man var man har dem. Ska man slipa mycket och inte byta verktyg kan man troligen bara tejpa fast slangmunstycket direkt..

Industrialiseringen tog fart med hjälp av standarder men ibland undrar man var företagen varit de senaste 300 åren.
 
  • Gilla
prunila
  • Laddar…
Kör också med Abranet produkter och grovdammsugare. Finns även med produkter med namnet Mirka och betydligt högre pris hos bl.a. Duab-huset
 
  • Gilla
prunila
  • Laddar…
screamin-daemon screamin-daemon skrev:
Denna adaptern bör funka till Pex 400:
[länk]
Tack 🙏
 
Z z_bumbi skrev:
Alla maskiner med en rund öppning jag äger har jag fått att funka med hjälp av en stegadapter och en nilfisk-slang. För slipen från ryobi följde det med en övergång till rund öppning så det borde dyrare märken också ha
I vissa fall sitter det eltejp för att hålla kvar adaptern men de är redan anpassade till varje maskin så då vet man var man har dem. Ska man slipa mycket och inte byta verktyg kan man troligen bara tejpa fast slangmunstycket direkt..

Industrialiseringen tog fart med hjälp av standarder men ibland undrar man var företagen varit de senaste 300 åren.
Ok grymt! Det låter ju väldigt bra. Tack ☺️
 
A AndersS skrev:
Kör också med Abranet produkter och grovdammsugare. Finns även med produkter med namnet Mirka och betydligt högre pris hos bl.a. Duab-huset
Kikat på Abranet och det verkar ju väldigt bra. Tack för tips!
 
Mirkas maskiner är också bra vad gäller dammhantering och vibrationer.
 
Fick fram tråden eftersom jag letar maskin efter liknande krav, dessutom tänker jag att en excenterslip är ett måste, jag hoppas det kommer in vettiga tips, Rotex 150 har allt jag tänker man vill ha men prislappen är saftig. Har hört att PELA ROS090 är vettig, har ni andra erfarenheter?
 
A AndersS skrev:
Kör också med Abranet produkter och grovdammsugare. Finns även med produkter med namnet Mirka och betydligt högre pris hos bl.a. Duab-huset
Abranet är väl Mirka? Det är deras varumärke
 
Har inte koll på det, sökte bara på de som sålde Abranet och hittade det på Duab och där fanns även Mirka.
Handlade min för 10-talet år sedan från "slöjdsidelänken" i tidigare inlägg.
Blev väldigt förtjust i hållbarhet på slipdukarns och hyfsat dammfritt.
 
Bestämde mig till slut för den här efter tips från er. Nån gång vill jag investera i en excenterslip men för mina behov just nu så fungerar denna superbra! Skulle inte säga att det är 100% dammfritt men nära inpå. Abranet-papprena slits ganska fort men förutom det så är jag väldigt nöjd för med denna.
Tack för alla tips!

https://www.bauhaus.se/startkit-mir...wmXMCf2wlvieAHkLLDJCn02BJzXp-2EYaAm8REALw_wcB
 
  • Gilla
Bäckström92
  • Laddar…
Jag har ägt min Festool Rotex 150 i 16 år nu och är lika nöjd varje gång jag använder den. Dammsugare gör att slippapperen håller väldigt länge.
 
  • Gilla
prunila
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.