Behöver nog bara skriva av mig lite, och kanske också påminna er andra pedanta att det aldrig går att vara tydlig nog.

Har heltidsrenoverat min och sambos nyköpta trea sedan början av september. Allt från golv till nock är gjort, rivit väggar, byggt nytt kök osv. Det enda som vi behållit är ytskiktet i badrummet och ekparketten i holländskt mönster i vardagsrummet, som behövde en slipning. Tog därför kontakt med en stor firma som marknadsför sig med att utföra dammfri golvslipning. I mitt initiala meddelande förklarade jag att lägenheten är totalrenoverad och att det därför är viktigt att golvslipningen är dammfri. Fick till svar att dammfri kommer den att vara.

Sagt och gjort började de i torsdags och när jag nyfiket tittade förbi alldeles nyss såg jag att det definitivt inte utförts dammfritt. Skiten sitter väl synligt på väggarna, längs med alla golvsocklar i hela hallen och i köket. Dessutom är det svarta streck efter golvslipen 30-40 cm upp på väggarna och lack har fastnat på foderna efter att de gjort trösklarna. Som pricken över i:et är det en rund mörk fläck 30-40cm i diameter centralt i rummet - utanför området där matta och soffa ska stå. Upplevelsen av tomhet var total.

Ringde golvsliparens chef, höll monolog och blev bara ännu mer irriterad över att han erkänner att han visste att golvsliparens dammsugare läckte, och att han sedan skyller det på den unga golvsliparen. Kan bara inte förstå att han aktivt väljer att inte vara seriös eller undanhålla information från kunden. Trodde han att jag inte skulle märka?

Skickar med en bild på fläcken, som förhoppningsvis går ihop sig. Är ni lagda på samma håll som mig slutar ni inte se den när den väl är upptäckt.
 
  • Ekparkett i holländskt mönster med en synlig mörk fläck efter golvslipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har dom garanterat dammfritt och det blivit dammigt borde dom väl kunna städa efter sig ?

självklart ska det inte vara märken på vägg och socklar efter slipningen. Det får dom i så fall åtgärda.
Kan inte riktigt uttala mig om den mörka cirkeln, finns det något märke där innan ? Eller har det uppstår nu i samband med slipningen?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Har dom garanterat dammfritt och det blivit dammigt borde dom väl kunna städa efter sig ?

självklart ska det inte vara märken på vägg och socklar efter slipningen. Det får dom i så fall åtgärda.
Kan inte riktigt uttala mig om den mörka cirkeln, finns det något märke där innan ? Eller har det uppstår nu i samband med slipningen?
Absolut, det tycker jag också.

Golvet var tidigare lackat och slitet och nu är det hårdvaxoljat. Har inte sett någon fläck men kan inte garantera att de orsakat den. Chefen sa dock att den troligtvis tillkommit när de startat slip- eller oljemaskinen.

Känslan jag har är att de ska ordna fläcken och sen säga tack och hej, så ordnar jag själv med resten. Då kan jag åtminstone kontrollera slutresultatet.
 
M OscarEricsson1 skrev:
Behöver nog bara skriva av mig lite, och kanske också påminna er andra pedanta att det aldrig går att vara tydlig nog.

Har heltidsrenoverat min och sambos nyköpta trea sedan början av september. Allt från golv till nock är gjort, rivit väggar, byggt nytt kök osv. Det enda som vi behållit är ytskiktet i badrummet och ekparketten i holländskt mönster i vardagsrummet, som behövde en slipning. Tog därför kontakt med en stor firma som marknadsför sig med att utföra dammfri golvslipning. I mitt initiala meddelande förklarade jag att lägenheten är totalrenoverad och att det därför är viktigt att golvslipningen är dammfri. Fick till svar att dammfri kommer den att vara.

Sagt och gjort började de i torsdags och när jag nyfiket tittade förbi alldeles nyss såg jag att det definitivt inte utförts dammfritt. Skiten sitter väl synligt på väggarna, längs med alla golvsocklar i hela hallen och i köket. Dessutom är det svarta streck efter golvslipen 30-40 cm upp på väggarna och lack har fastnat på foderna efter att de gjort trösklarna. Som pricken över i:et är det en rund mörk fläck 30-40cm i diameter centralt i rummet - utanför området där matta och soffa ska stå. Upplevelsen av tomhet var total.

Ringde golvsliparens chef, höll monolog och blev bara ännu mer irriterad över att han erkänner att han visste att golvsliparens dammsugare läckte, och att han sedan skyller det på den unga golvsliparen. Kan bara inte förstå att han aktivt väljer att inte vara seriös eller undanhålla information från kunden. Trodde han att jag inte skulle märka?

Skickar med en bild på fläcken, som förhoppningsvis går ihop sig. Är ni lagda på samma håll som mig slutar ni inte se den när den väl är upptäckt.
Bedrövligt. Många hade nog inte orkat bry sig men jag är som du och hade pendlat mellan upplösningstillstånd och vansinnig.
Inte för att det hjälper dig nu men man brukar slipa golvet först, täcka in det noga, renovera övriga ytor sen behandla golvet.
Hur som helst är det uruselt att dammsugaren läckte och ännu mer uselt att dom visste om det. Troligen så kommer dom undan med det då gemene man inte orkar bry sig.
Och att sen inte slipa mer varsamt när man kan se och säkert känna på lukten att det är nyrenoverat ( nyrenoverat luktar så jävla gott) är riktigt dåligt. Går det att gnugga bort eller behövs det målas om?
Fläcken på golvet är väl synlig och säkert från maskinen dom använde att behandla golvet med, kanske la på lite väl mycket eller så stod den still en stund på samma ställe därför ser det ut sådär.

Antingen så lägger du en matta över fläcken på golvet och begär ersättning för ommålning av dom väggar/foder som har märken på sig som inte går att torka bort.
Eller så kräver du att dom gör om allt och åtgärdar det som är fel/skadat ( vågar du släppa in dom igen?)
 
Tack för engagemanget. Önskar själv att fläcken kunde täckas av mattan, men det skulle se helgalet ut baserat på hur rummet är utformat.

Har också tänkt på att eventuellt kräva ersättning, men vad är rimligt? Vill inte vara oförskämd och detta är i sammanhanget en mindre faktura om 6-7000 kr. Som du också säger vågar jag knappt släppa in dem igen, men samtidigt ska de väl få möjlighet att göra rätt för sig - fast jag kommer närvara hela tiden oavsett hur oskönt det kan kännas. Skickar med en bild på de i min värld masakerade, nyss nymålade foderna och ett exempel på väggarna. Det på foderna sitter där men ska prova att få bort märkena på väggen så snart golvsliparen sett dem.
 
  • Nymålade vita fodralister med skador och märken nära trägolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skada på en vitmålad vägg ovanför en träfotlist, med tydligt märke och smutsstreck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
märkena på fodret hade jag frågat hur de ska lösa. Den på väggen tycker jag känns accepterat, inte bra så klart. men det döljs väl kanske av sockeln alt. måla över lite så syns det inte..
 
Golvsliparens chef ska komma ut vid kl 10 imorgon, hoppas på en bra och smidig lösning. Ska fråga om foderna. Skulle fotat just det strecket från sidan, sitter strax in till höger när man kommer från hallen och det har blivit en inbuktning på ett par mm så har spacklat och ska måla sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.