Hej!

Detta sandiga pulver dyker upp återkommande på samma ställen intill lister här och där i vår bostad, någon som kan gissa vad det är?

Huset är drygt 100 år gammalt och storrenoverades för ca sex år sen (inte av oss). Ett typiskt rött med vita knutar-hus i trä. Pulvret har setts intill innerväggar, inte ytterväggar vad jag kan minnas. Oroar mig lite över hälsovådliga ämnen eftersom vi har små barn hemma.

Jag vore tacksam om någon kunde svara :)
 
  • Sandigt pulver vid foten av en vit list på ett trägolv inne i en bostad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Vanligt smuts", gruspartiklar, hudavskrap och klädfiber.
Dammsug och våttorka brukar hjälpa.
 
Naturligtvis städar vi bort det. Det kommer alltså inifrån väggen. Tack för svar.
 
Luftdrag pressar ut små partiklar kanske.
Köp en tub med fogmassa och täta springa mellan golv och list.
 
Damma hamnar där inte folk rör sig. Slitage från kläder blir till damma och hamnar längs väggar, inget där man går.
 
Tack för svar. Jag är helt säker på att detta kommer inifrån väggen.
 
det kan vara att du har flytande golv
grovbetong+ca 5-7cm grus +plast+parkett
är då plasten lite dåligt ansluten vid väggen så kan det pumpas fram lite sand-grus när du går på parketten
en lösning foga med latex mellan parketten o golvlisten
 
Det låter ju rimligt. När jag tänker på det så är det nog faktiskt nära områden på golvet där golvet belastas extra som pulvret dyker upp. Tack för svar.
 
A Agatha skrev:
Hej!

Detta sandiga pulver dyker upp återkommande på samma ställen intill lister här och där i vår bostad, någon som kan gissa vad det är?

Huset är drygt 100 år gammalt och storrenoverades för ca sex år sen (inte av oss). Ett typiskt rött med vita knutar-hus i trä. Pulvret har setts intill innerväggar, inte ytterväggar vad jag kan minnas. Oroar mig lite över hälsovådliga ämnen eftersom vi har små barn hemma.

Jag vore tacksam om någon kunde svara :)
Håller med tidigare inlägg. Ser ut som golvsand. Fråga styrelsen om ni har sandgolv så slipper ni borra och kolla.:rofl:
Om ni någongång byter byter socklar så måste man pressa dom mot parketten vid montage. Vi brukar använda en regelstump som vi sätter uppe på sockeln och sen sätter vi ett knä på regeln.

Foga eller sätta en smyglist är nog ända lösningen just nu. Börjar golvet svikta med tiden så kan man borra ett liten hål. Sen pumpar man ner glasvatten som stelnar.
 
Tack till er som svarat. Golvsand låter troligt. Jag väntar på svar från styrelsen om vad vi har för golv. Idag har det blåst mycket och det var en hel del i barnens rum. Känns inget vidare för hönsmamman. Nån som har koll på om det kan vara hälsovådligt? Vi ska ta itu med att täta.
 
om det nu är sand så är den betydligt renare än sanden uti sandlådan på gården
 
  • Gilla
Agatha
  • Laddar…
A Agatha skrev:
Tack till er som svarat. Golvsand låter troligt. Jag väntar på svar från styrelsen om vad vi har för golv. Idag har det blåst mycket och det var en hel del i barnens rum. Känns inget vidare för hönsmamman. Nån som har koll på om det kan vara hälsovådligt? Vi ska ta itu med att täta.
Jag vill inte skrämma upp dig i onödan men det är faktiskt inte nyttigt att vistas där det finns stendamm. Sen några år tillbaks har man skärpt kraven för dom som arbetar där stendamm kan förekomma.
Nedan ser du ett lite kort utdrag från Arbetsmiljöverket:

”Kvarts ingår i våra vanligaste bergarter som sandsten, granit och gnejs. Dammet från arbete med sand-, berg- och stenmaterial innehåller till viss del mycket små, så kallade respirabla kvartspartiklar som vid inandning kan nå längst ner i luftvägarna.

Inandning av stendamm som innehåller kvarts kan leda till lungskador, bland annat den obotliga sjukdomen silikos.”

Så ni ska definitivt se till att lösa detta.
 
Låter inte bra. Det är ändå ganska små mängder det rör sig om. Vi ser det lite då och då, inte hela tiden. Är det ändå risk att vi påverkas av detta tror du?
 
Att jämföra lite smuts på golvet med arbete på t.ex ett stenbrott eller andra ställen där man sågar/slipar/borrar i stenmaterial så det blir en enda tjock dimma av fint stendamm känns lite överdrivet. Självklart är stendamm inget man vill andas in, och speciellt inte över tid. Men så är inte fallet här.
 
  • Gilla
tergo och 4 till
  • Laddar…
Vi hade liknande problem i hall och kök under många år. Vårt damm var istället svart och kröp fram på vissa specifika ställen och vid golvsocklar. Vi försökte förstå vad det var och var det kom ifrån men kunde inte lista ut vad det var. Fram till förra sommaren då vi renoverade och rev ut den ekparkett som förra ägaren lagt. Det visar sig att den stegljudsfoam som låg under golvet troligen hade torkat och därmed blivit extremt poröst med följd att i gångstråken hade foamen förvandlats till ett fint damm som trängde upp i vissa skarvar och vid golvsocklar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.