Ett företag har anlagt en damm (se bild) på sin tomt som ligger uppe på en slänt.
Nedanför slänten, som är vår tomt, har vi ett pågående bygge och vid sidan om finns en bäck.
När det blir kraftigt regn så blir det översvämning i företagets damm och företaget har då lag ett rör (se bild) som leder vattnet in i en ränna/bäck. Ju längre ned man kommer på slänten övergår rännan/bäcken i en mer uttalad bäck som leder in på min tomt.
Detta skapar stundtals problem för oss då det blir översvämning i bäcken. Detta till trots att vi har lagt
ned rör för att leda bort vattnet. När vi nu bygger nytt så vill vi såklart undvika ev. kommande fuktskador.
Företaget anser inte att detta är några problem för oss medans vi hävdar det motsatta.
Därav är mina frågor;
1. Har företaget rätt att släppa ut sitt vatten enligt ovan så att det påverkar att min tomt genom att det blir genomblött på tomten.
2. Tänkte ta ut någon från kommunen som får titta på det. Vem är det som ska kontaktas? Gatukontoret? Byggnadskontoret?

Damm anlagd på slänt med omgivande grönska och potentiellt översvämningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett brunaktigt rör som leder vatten in i en bäck omgiven av gröna växter och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dammen är väl en "vattenverksamhet" (så länge det tidigare var ett "vått" område). Någon måste gett tillstånd till den. Antingen länsstyrelsen eller en miljödomstol.
Om dammen anlagts på torr mark och vatten tas ut för bevattning är det också en vattenverksamhet som behöver tillstånd alternativt samråd med länsstyrelsen.

Vad används dammen till och är den anlagd på "torr" mark?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.