B
En tryckmätare är ju inte fel. Egen pump/brunn?

Äldre slitna pumpar kan ibland få sjunkande sluttryck. Järnrör kan rosta invändigt så de till slut är bara några mm2 kvar, med låga tryck som följd.
 
B BSOD skrev:
En tryckmätare är ju inte fel. Egen pump/brunn?

Äldre slitna pumpar kan ibland få sjunkande sluttryck. Järnrör kan rosta invändigt så de till slut är bara några mm2 kvar, med låga tryck som följd.
Ingen aning, hur tar jag reda på det?

Bor i ett radhus.
 
Man börjar med att gå till grannen, och fråga om de oxå har dåligt tryck.
 
Redan frågat och de har inte svagt tryck.
 
Kolla först att silen i utkastaren/kranen inte är igensatt skräp/rost
 
E Eli G skrev:
Hej,

Har märkt att jag har dåligt vattentryck i huset och undrar vad man kan göra åt det? Felsökning?
Har det alltid varit dåligt tryck eller har det kommit med tiden eller har det kommit plötsligt?

Är det dåligt tryck i både KV & VV?

Eftersom du bor i radhus så lär det vara gemensamt vatten eller kommunalt.

Hur ser det ut vid vattenmätaren och pannan?
 
Har alltid varit det sedan jag flytta in, årsskiftet.

Ja, samma problem både med kallt och varmvatten.

En sak jag har märkt är att vredet till det kommunala vattnet har "rostat" fast. Vem ansvarar för den biten? Bifogar bild.
 
  • Vattenmätare och avstängningsventil mot vit vägg ovanför svart kaklad golv. Industriell känsla, användningsmärken synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har ansvar för den ventilen å allt runt vattenmätaren som är det kommunala vattenbolagets egendom. Om du har galvrör någonstans i huset så kandet vara problemet. Galvrör kan med tiden bygga på utfällningar invändigt rör så diametern invändigt blir mindre å mindre framförallt runt mässinganslutningar
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Ditt ansvar gällande inkommande vatten och utgående avlopp börjar/slutar oftast 0,5 meter UTANFÖR tomtgräns.
 
  • Gilla
Eli G
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.