Hej

Fick plötsligt dåligt vatten från min borrade brunn. Från ena dagen till den andra.

Nu är det bättre igen, men inte helt bra.
Stängde idag av vattnet för att rensa silen vid inloppet till tvättmaskinen eftersom den satt igen av allt bös i vattnet.

När vattnet var avstängt höll ändå tryckvakten på att slå av och till med bara några sekunders mellanrum. Trycket i hydroforen måste alltså ha sjunkit och stigit hela tiden och pumpen slagit av och till.

Jag kontaktade dem som borrat brunnen i förrgår och de kom och lämnade ett testkit för vattnet. Då visste jag ännu inte om tryckvaktens beteende. De har nu skickat en räkning på testkitet, vilket inte framgick vid överlämnandet. Kanske var jag blåögd som trodde att det ingick eftersom brunnen är förhållandevis ny.

Det var två år sedan brunnen borrades.

Frågor:
Vad kan ha hänt i min brunn och med min pump?

Finns det någon generell garanti på ett sådant jobb? Hittar inget om det på företagets hemsida.
 
Är pumpen nere i brunnshålet?

Lite bilder på installationen kan underlätta.

Eftersom det är en del skräp i vattnet så kan backventilen mellan änden i brunnen och tryckvakten/hydroforen vara igensatt med skräp så att vattnet rinner tillbaka till brunnen så fort pumpen stoppar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är pumpen nere i brunnshålet?

Lite bilder på installationen kan underlätta.

Eftersom det är en del skräp i vattnet så kan backventilen mellan änden i brunnen och tryckvakten/hydroforen vara igensatt med skräp så att vattnet rinner tillbaka till brunnen så fort pumpen stoppar.
Pumpen sitter i borrhålet. Inne finns bara en hydrofor och allt är torrt och fint.

Tänkte på backventilen också. Nåt skumt har ju hänt. Får väl hoppas att pumpen inte kraschar undre helgen och kontakta borrfirman på tisdag.
 
Med bilder på anläggningen så kommer du få värdefulla tips på felsökning.
Eventuellt kan du åtgärda felet själv med hjälp här ifrån.
 
För lite luft i hydroforen? Förklarar för visso inte det dåliga vattnet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Med bilder på anläggningen så kommer du få värdefulla tips på felsökning.
Eventuellt kan du åtgärda felet själv med hjälp här ifrån.
Vad menar du med "anläggning"?
Det enda jag kan ta kort på är hydroforen. Resten ligger typ 90 meter under markytan.
 
B boohoo skrev:
För lite luft i hydroforen? Förklarar för visso inte det dåliga vattnet.
Det förklarar väl heller inte att tryckvakten slår av och till oavbrutet? För lite luft ger väl inte sådana effekter?
 
B
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Det förklarar väl heller inte att tryckvakten slår av och till oavbrutet? För lite luft ger väl inte sådana effekter?
Jo
 
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Vad menar du med "anläggning"?
Det enda jag kan ta kort på är hydroforen. Resten ligger typ 90 meter under markytan.
Anläggning = hydroforen, manometer, ventiler, tryckvakt etc.


Om det är lite/ingen luft i hydroforen så är det bara lite/ingen komprimering när pumpen går.

Luft kan man komprimera väldigt mycket.
Vatten är typ okomprimerbar.

Genom att stänga olika ventiler så kan man förhoppningsvis ringa in var felet ligger, tex om backventil läcker, om det saknas luft i hydroforen och/eller någon tappkran läcker någon droppe.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Anläggning = hydroforen, manometer, ventiler, tryckvakt etc.


Om det är lite/ingen luft i hydroforen så är det bara lite/ingen komprimering när pumpen går.

Luft kan man komprimera väldigt mycket.
Vatten är typ okomprimerbar.

Genom att stänga olika ventiler så kan man förhoppningsvis ringa in var felet ligger, tex om backventil läcker, om det saknas luft i hydroforen och/eller någon tappkran läcker någon droppe.
Ok, jag förstår.
Tappkran som läcker kan vi utesluta, eftersom inkommande vatten var helt avstängt.

Backventilen sitter väl nere i brunnen?

Jag skall få i mig lite frukost nu, sedan ger jag mig ner i källaren och fotograferar/filmar det jag ser.
 
Om hydroforen är tom på luft så räcker det med någon droppe för att trycket ska sjunka från stopptrycket till starttrycket.

Backventilen kan sitta uppe vid (innan) hydroforen/tryckvakten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om hydroforen är tom på luft så räcker det med någon droppe för att trycket ska sjunka från stopptrycket till starttrycket.

Backventilen kan sitta uppe vid (innan) hydroforen/tryckvakten.
Demmpa Demmpa skrev:
Om hydroforen är tom på luft så räcker det med någon droppe för att trycket ska sjunka från stopptrycket till starttrycket.

Backventilen kan sitta uppe vid (innan) hydroforen/tryckvakten.

Del av en tryckvakt och rörsystem intill en blå hydrofortank, orelaterad pump och svart slang i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå hydrofor, kopparledningar och tryckvakt i ett hörn av ett pumprum, icke-relaterad pump och slang i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är bilder på det jag har inomhus, samt filmer på hur tryckvakten jobbar med vattnet in på respektive av.

Pumpen som skymtar nere i det högra hörnet samt den svarta slangen i bakgrunden hör inte till.
 
  • Gilla
droidekas
  • Laddar…
Jag får det till att det tar ca 10-11 sekunder att jobba upp trycket och ca 14-15 sekunder för trycket att falla.

Det verkar vara med ett membran mellan luft/vatten,
https://www.scandiapumps.com/product/emtek-hydroplus-membrantank/

Eventuellt är det lågt förtryck i tanken, eftersom starttrycket är ca 3 bar så ska förtrycket vara ca 2,7 bar, alltså 0,3 bar under starttrycket,
https://www.scandiapumps.com/wp-content/uploads/2017/04/manual_hydroplus_membrantank_a5.pdf

Eftersom det ändå tar ett litet tag att få upp trycket så finns det en del luft i tanken. Trycket faller lite långsammare än det byggs upp.
I mina ögon så tyder det på att backventilen läcker igenom.

Var kommer vattnet in?
Var går vatten ut?
Nere i högra hörnet sitter en ventil, vad är det höger om ventilen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Jag får det till att det tar ca 10-11 sekunder att jobba upp trycket och ca 14-15 sekunder för trycket att falla.

Det verkar vara med ett membran mellan luft/vatten,
[länk]

Eventuellt är det lågt förtryck i tanken, eftersom starttrycket är ca 3 bar så ska förtrycket vara ca 2,7 bar, alltså 0,3 bar under starttrycket,
[länk]

Eftersom det ändå tar ett litet tag att få upp trycket så finns det en del luft i tanken. Trycket faller lite långsammare än det byggs upp.
I mina ögon så tyder det på att backventilen läcker igenom.

Var kommer vattnet in?
Var går vatten ut?
Nere i högra hörnet sitter en ventil, vad är det höger om ventilen?
Ventilen som skymtar nere i högra hörnet stänger av vattnet till husets vattenledningar och vvb.

Jag har testat att fylla på luft i hydroforen, bara med en handpump iofs, men det gör ingen skillnad och vattnet är fullt av bös igen.

Om backventilen sitter längst ner i brunnen är det väl möjligt att luft och vatten går tillbaks den vägen och virvlar upp en massa skit i botten av borrhålet
 
FYI
Det var backventilen i brunnen som ätit grus.
Hundra meter slang med pump i slutet fick hivas upp och backventilen bytas. Nu porlar vattnet så klart i kranarna igen, och jag har gjort rent alla silar i kranar och tvättmaskin, samt konstaterat att flottörmekanismerna i moderna WC-stolar är ungefär lika jobbiga att serva som att byta glödlampor på en modern bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.