Hej!

Har precis fått hjälp med att byta taket. Efter pannor lades på plats kom plåtslagare och monterade vindskiveplåt (de är helinklädda) m.m.
Är främst inte imponerad av lösningen runt vindskivorna.
Tycker ni detta ser ut som ett proffesionellt arbete? Det käns om man har fått måtten fel och bara "knölat" till plåten så den går runt nockpannorna.

Vidare så är plåtarna inte symmetriskt skarvade o.s.v. mellan sidorna, takhuven sitter inte rakt etc. vilket tyvärr ökar intrycket av ett hafsverk.

Jag vill inte godkänna detta, vad har ni för argument?

Sista bilden är panna vid taklucka, där pannorna inte går ihop för plåten trycket upp dem..känns som vattan kan komma att bli liggande mot takluckans sockel om inte avrinning finns under pannan..

Takpannor och nockpanna närbild, idrottsarenakuliss, reklamskyltar i bakgrunden, byggmaterial, arkitekturelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Solpaneler ovanpå vågiga takpannor, mot blå himmel, nära en ränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takpannor i närbild, skadad tätning, dålig takreparation, himmel och moln i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MANDELAZZA skrev:
Hej!

Har precis fått hjälp med att byta taket. Efter pannor lades på plats kom plåtslagare och monterade vindskiveplåt (de är helinklädda) m.m.
Är främst inte imponerad av lösningen runt vindskivorna.
Tycker ni detta ser ut som ett proffesionellt arbete? Det käns om man har fått måtten fel och bara "knölat" till plåten så den går runt nockpannorna.

Vidare så är plåtarna inte symmetriskt skarvade o.s.v. mellan sidorna, takhuven sitter inte rakt etc. vilket tyvärr ökar intrycket av ett hafsverk.

Jag vill inte godkänna detta, vad har ni för argument?

Sista bilden är panna vid taklucka, där pannorna inte går ihop för plåten trycket upp dem..känns som vattan kan komma att bli liggande mot takluckans sockel om inte avrinning finns under pannan..

[bild]

[bild]
[bild]
Du kan ju skicka bilderna till ägaren till företaget och förklara vad du är missnöjd med.Bättre att säga direkt till företaget om man är missnöjd och innan betalningen så förhoppningsvis så tycker vederbörande lika och dom åtgärdar problemet.
 
V växelventil skrev:
Du kan ju skicka bilderna till ägaren till företaget och förklara vad du är missnöjd med.Bättre att säga direkt till företaget om man är missnöjd och innan betalningen så förhoppningsvis så tycker vederbörande lika och dom åtgärdar problemet.
Det har jag gjort och inväntar respons. Tänkte bara se om jag fick medhåll för min uppfattning och ev kan få med argument om varför det inte är bra
 
M MANDELAZZA skrev:
Det har jag gjort och inväntar respons. Tänkte bara se om jag fick medhåll för min uppfattning och ev kan få med argument om varför det inte är bra
Förhoppningsvis så instämmer ägaren till företaget och åtgärdar problemet.Oftas är det svårare att som kund att komma efteråt när man redan betalat fakturan.Nej ser inte proffigt ut utan mer slarvit utfört.
 
Jag tycker nockpannan ska ligga över plåten, då slipper man hålet på en dec som är där nu.

Men då krävs de bearbetning av nockpannan vilket tar en kvart extra...
 
M
davveno1 davveno1 skrev:
Jag tycker nockpannan ska ligga över plåten, då slipper man hålet på en dec som är där nu.
Kikar ut över grannskapet, dom 10-talet hus jag ser har alla plåten över nockpannan. 4 av husen har nylagda tak senaste 2 åren, samma där. Lägger du plåten under pannan får du väl läckage, regnet blåser in under nockpannan?
 
M Markarbetaren skrev:
Kikar ut över grannskapet, dom 10-talet hus jag ser har alla plåten över nockpannan. 4 av husen har nylagda tak senaste 2 åren, samma där. Lägger du plåten under pannan får du väl läckage, regnet blåser in under nockpannan?
 
  • Närbild av tegeltak med mönstrade takpannor och en taknock i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
Välj själv, här i området är det ungefär 50/50.
 
Rickard.
M Markarbetaren skrev:
Okej, känns inte rätt. I Benders broschyr ligger plåten över pannan.
[länk]
På dom flesta taken ja men även där gick det att hitta i alla fall ett exempel där pannan går över ;)

Båda alternativen går bra om dom är genomtänkta bra gjorda och båda blir sådär om dom inte är det.
 
  • Röd stuga med orange takpannor, vit taknock och skymt av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Tack för svar alla!

Spännande nog hade firman inga protester alls utan höll med om samtliga mina synpunkter, kom tillbaka och gjorde om arbetet till bättre standard. (borde varit billigare att göra rätt från början..)

Slutresultatet blev faktiskt att på sidan där nockpannens mindre radie börjar går plåten över, och sidan där nockpannans större radie slutar kapade man ur snitt i nockpannan och trädde över plåten delvis. Ser iallafall mycket bättre ut!
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M
M MANDELAZZA skrev:
Slutresultatet blev faktiskt att på sidan där nockpannens mindre radie börjar går plåten över, och sidan där nockpannans större radie slutar kapade man ur snitt i nockpannan och trädde över plåten delvis. Ser iallafall mycket bättre ut!
Enligt boken(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.