Hej,

Vi har byggt en mur framför vårt hus. Den är uppdelad i två etapper och totalt har vi betalat 65,000:- för den och därför vill vi givetvis att den skall vara så snygg som möjligt. Muren är en Benders Megaloc med Benders stolpelement till. Det är inte vi som har satt upp den utan vi har köpt allt av en lokal entreprenör. Problemet är att nu efter vintern så har alla stolpar i den första sektionen gett med sig, lutar utåt från muren och går att röra på fram och tillbaka. Stolparna i den andra sektionen står stadigt.

Skillnaden mellan sektionerna är att i den första etappen grävde han för grunt och fick inte plats att gjuta en sula (12 cm gjuten sula offererades och fakturerades). Istället lade han 4 cm trädgårdsplattor som grund. När jag ifrågasatte det sade han att det var likvärdigt och att han skulle åtgärda eventuella problem. Det har jag inte skriftligt. Jag skall kontakta hantverkaren nu i veckan och undrar om det är något jag skall tänka på i förväg? Kan han tänkas hävda att problemen inte är tillräckligt stora? Har jag gjort bort mig som inte tog det skriftligen att han skulle åtgärda eventuella problem?

Fråga två är angående sektion två (den med faktiskt gjuten sula). Den har högre stolpar och två av dem lutar lite (2,5 cm; stolparna är 180 cm höga). Är det inom felmarginalen och är det grinigt att klaga på det?

Skickar med lite bilder. Har markerat lodlinjen på den sista bilden.

Tacksam för svar!
 
  • mur_r_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mur_r_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mur_r_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Tråkigt när du lagt ner så pass mycket pengar på det. Du skall reklamera arbetet, är han seriös så åtgärdar han det. Nöj dig inte med någon snabbfix. Är det grundarbetet som är dåligt utfört skall han kostnadsfritt göra om det, du kan ju inte gärna lastas för att han inte följt tillverkarens anvisningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.