Har nyligen renoverat badrummet, men har nu upptäckt ett litet (eller stort? :thinking:) problem med duschens golvbrunn/avlopp.

Vid dusch så rinner vattnet inte ut med någon vidare hög hastighet genom brunnen/vattenlås. Efter bara några 10-tals sekunders dusch så står man i ett litet fotbad och plaskar. Och då ska tilläggas att detta är på blandarens vattenspar läge vi duschar då. Skulle man få för sig något så absurt som att duscha med ett högt vattenflöde så fylls duschens fall upp väldigt snabbt och det börjar sedan rinna ut under duschdörrarna på golvet. Fallet på badrumsgolvet är ok så det rinner ju tillbaks till brunnen såsmåningom men det är ju inte vidare härligt att ha vatten överallt efter en dusch. När vattnet rinner ner är det sedan ackompanjerat av ett gurglande/kluckande/bubblande ljud från golvbrunnen.

Badrummet var tidigare original från -90 och hade badkar. Avloppet/golvbrunnen till badkaret hade aldrig dessa problem om inte vattenlåset var fullt av gegga. Då kunde det bildas en liten sjö runt brunnen. Men när man rensat så flöt det på fint igen. Även när man hade ett fullt badkar av vatten som skulle ut skedde detta utan problem. Avloppsröret som badkaret löpte ut i var/är stort, vilket man såg när man lyfte ur vattenlåset och kikade. Det gick rätt ner i backen, till stammen där under som sen löper ut i det kommunala avloppet i gatan. Har ett brunnslock på baksidan av trädgården ca 1,5 meter ut från badrummets vägg samt ett ute på gatan.

Vid renoveringen ville vi ha dusch så det bilades upp max 1 m för flytt av golvbrunnen till motsatt vägg.
Renoverat badrum med öppet avloppsrör i golvet och OSB-skivor på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ursäktar för något suddig bild. Som ni ser en relativt kort sträcka extra rör som är lagd.

Efter lite googlande och sökande på byggahus.se ( fantastik sida för övrigt, har lärt mig väldigt mycket senaste halvåret här )
Har jag hittat två saker det skulle kunna vara. Har ni några andra idéer och eventuella lösningar på detta problem? Känns så himla trist att i ett nytt badrum inte kunna duscha som man önskar utan en mindre översvämning som följd.

1. luftningen? (Heter det så?) i avloppet kanske inte fungerar pga av stopp längre fram i rörsystemet någonstans eller finns det andra orsaker till att luftningen inte funkar? Har för övrigt inte riktigt förstått hur hela den här grejen med luftning och hur det funkar egentligen så upplys gärna om ni vet!

Kan tillägga att det är inga problem med varken toaletten eller vasken som ligger på motsatt vägg i badrummet. De är ju heller inte kopplade i serie med duschavloppet på något vis utan båda går in separat i grundstammen (löper genom mitten av badrummet och ut i gatan)

Eventuellt kanske det kan vara skit i det nylagda röret från typ flytspacklingen eller något annat grums från renoveringen som lagt sig i röret och täpper till halva och att luftningen då inte funkar pga av det? men när jag spolar ner i avloppet på full fräs utan vattenlås så sväljer den vattnet utan problem. Det är en JAFO 86:an. Och den ska enligt manualen svälja 1,5 l/s. Vilket den ju gör utan problem, när vattenlåset inte är i. Jag vet dock inte hur många l/s full fräs är på duschen men har väldigt svårt att tro att det ens är nära 1,5 l/s.

alternativt har jag läst att man kan ha någon sorts luftnings ventil någonstans? Har dock aldrig sett detta/denna och tvivlar på att det finns i badrummet, och har heller inte blivit informerad om någon sådan av hantverkarna.


2. Bakfall på nya avloppsröret till golvbrunnen.

Detta är väl det som jag är mest orolig för att det faktiskt är eftersom det inte är någon Quick fix på det direkt. När jag känner ner i röret med handen den lilla bit jag nå, max 20 cm in så känns det inte direkt som någon märkbar lutning. Och sticker jag in ett litet vattenpass verkar den inte ge något utslag för lutning heller, dock svårt att veta med säkerhet, vattenpasset kunde inte stå själv ju utan fick hålla det på plats lätt med ett finger. Diametern på detta rör är 75 mm.

Det känns inte som att detta är något normalt som man borde bara acceptera, eller?
Kanske är det så här på nya badrum och man får bara stå ut med ofrivilliga fotbad och att duscha på vattensparmode...

Jag bifogar lite fler bilder och filmer för att illustrera.
Närbild av en golvbrunn med rostfritt lock i ett nyrenoverat badrum, inlagd mellan mörka klinkerplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vanlig klinkers brunn
En öppen golvbrunn med stående vatten och smutsavlagringar på kanterna, omgiven av grått klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jafo vattenlås

Nyrenoverad duschgolvbrunn med stagnerande vatten och synligt avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en duschgolvbrunn med synliga vattendroppar, inlagt avloppsrör syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser står det vatten i botten på vattenlåset, samt in i röret. Några mm. Detta är väl i sig inget problem då det är en liten tröskel från golvbrunnens anslutning in till påkopplade röret, lite vatten stannar där då. Dock ligger där ju även lite vatten kvar i det fortsatta röret, efter tröskeln. Vet inte om detta är ett problem? Är ju relativt lite vatten så någon pytte liten lutning tycks det ju ändå vara då. Men det är ju som sagt inte utan vattenlås det är flödesproblem utan med..

Film på fotbadet

Är det här gurglandet normalt?

Tänkte köra inom biltema och plocka upp en avloppsrensborste och köra igenom röret så får vi väl se om det gör någon skillnad.

jag har redan spolat med varmt vatten och högsta fräs direkt in i röret. Ingen förändring.

Funderar på om man bara kan köra på utan vattenlåset helt enkelt? Någon som har erfarenhet av att göra det? Tänker att golvbrunnenslocket stoppar ju hår och så, resterande skit kan väl flyga med ner i avloppet utan problem? Luktar inte unket utan vattenlåset nämligen.

Tänkte kontakta företaget som utförde renoveringen såsmåningom, men vill liksom veta om det är något lättlöst problem eller av allvarligare karaktär om jag nu ska bråka om det...


Förslag på vad som är orsaken till detta problem eller vad jag kan göra för att fixa det mottages tacksamt!:giggle:
 
  • En närbild av en golvbrunn med vatten i, indikerande dräneringsproblem nämnda i inlägget, med synliga smutspartiklar och byggrester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T
Hur rinner det utan vattenlås? Har du rengjort vattenlåset:rolleyes:
 
  • Gilla
Ericplumber och 1 till
  • Laddar…
Bakfall är det sannolikt inte. Jag skulle prova att rensa längre ner med spolslang eller rensfjäder.
 
T tank77 skrev:
Hur rinner det utan vattenlås? Har du rengjort vattenlåset:rolleyes:
Det var inget att rensa i vattenlåset då det är helt nytt men ja, den är rengjord.
 
L lordi skrev:
Bakfall är det sannolikt inte. Jag skulle prova att rensa längre ner med spolslang eller rensfjäder.
Ska prova med rensfjäder. Antar att grums isf måste sitta i den nytillkomna rördelen, hade det suttit i grundstammen så borde ju även toalett och handfat haft problem tycker man?
 
Knappast stopp i en stump nytt rör. Jag skulle snarare gissa på något i stil med att det bef röret proppats med något, tillfälligt under bygget. Ofta används något i stil med hopknycklad plast för att hindra lukt, innan det nya röret monteras, och så har man missat att få bort proppen helt eller delvis.
Om inte fjäder hjälper så låt filma röret.
 
  • Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Du har tätt i avloppet någon stans. Men inte i den nya rörstumpen.
troligen mellan avluftningen och badrummet.
 
Redigerat:
H hempularen skrev:
Knappast stopp i en stump nytt rör. Jag skulle snarare gissa på något i stil med att det bef röret proppats med något, tillfälligt under bygget. Ofta används något i stil med hopknycklad plast för att hindra lukt, innan det nya röret monteras, och så har man missat att få bort proppen helt eller delvis.
Om inte fjäder hjälper så låt filma röret.
Ah, jo det gör ju mening att det skulle kunna ha glömts kvar något där, eftersom problemet inte existerat tidigare och har varit där från dag 1 efter renovering...
 
GoC GoC skrev:
Du har tätt i avloppet någon stans. Men inte i den nya rörstumpen.
troligen mellan avluftningen och badrummet.
Hur menar du med ”mellan avluftningen och badrummet” Var sitter avluftningen? :thinking:
 
F FMJ skrev:
Hur menar du med ”mellan avluftningen och badrummet” Var sitter avluftningen? :thinking:
Avluftningen är det rör som oftast sticker upp genom taket på huset.
Det sitter på avloppet och skall ordna så att vattenlåsen inte ”sugs ut” då du spolar på toan.
När det blir som i ditt fall med att vattnet inte rinner ut genom brunnen så vattenlåset är på plats men det rinner undan då du tar ut vattenlåset så är det ett klart resultat av att avloppsrören är fulla med vatten. Det blir övertryck i rören och vattnet rinner inte ner, men när du tar ut vattenlåset rinner det undan.
Så du har garanterat tätt i avloppet. Rinner det undan i alla andra avlopp? Stiger vattnet ovanligt högt då du spolar i toaletten?
Felet är oavsett inte i nya badrummet utan något täpper till avloppet, kan vara vart som helst ända ut till det ansluter till det kommunala avloppet. Kolla i brunnen utanför huset, om det nu är en avloppsbrunn. Är den full av avloppsvatten?
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Avluftningen är det rör som oftast sticker upp genom taket på huset.
Det sitter på avloppet och skall ordna så att vattenlåsen inte ”sugs ut” då du spolar på toan.
När det blir som i ditt fall med att vattnet inte rinner ut genom brunnen så vattenlåset är på plats men det rinner undan då du tar ut vattenlåset så är det ett klart resultat av att avloppsrören är fulla med vatten. Det blir övertryck i rören och vattnet rinner inte ner, men när du tar ut vattenlåset rinner det undan.
Så du har garanterat tätt i avloppet. Rinner det undan i alla andra avlopp? Stiger vattnet ovanligt högt då du spolar i toaletten?
Felet är oavsett inte i nya badrummet utan något täpper till avloppet, kan vara vart som helst ända ut till det ansluter till det kommunala avloppet. Kolla i brunnen utanför huset, om det nu är en avloppsbrunn. Är den full av avloppsvatten?
Det rinner fint i alla andra avlopp och vattnet stiger inte när man spolar i toaletten. Kan de båda vara opåverkade av stoppet fast de är kopplade på samma stam?
 
Om brunnen sväljer friskt utan vattenlåset - skulle jag ta mig en rejäl titt på vattenlåsets funktion.
Efter vattenlåset inga problem ju...
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ett sjukt bra inköp är en rensslang till högtryckstvätten. Jag köpte en för många år sedan och den har fixat otaligt antal proppar i bekantas hus och även mitt eget. Med den kan du rensa alla rör i huset och slippa problem i framtiden...
 
MultiMan
Och räcker inte de enklare slangarna så finns det rejälare saker att tillgå:


(underbar kanal med en galen australiensisk rörblåsare, i sällskap med gummiråtta, överdrivna armrörelser och kokaburras i bakgrunden vid passande tillfällen.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
F FMJ skrev:
Det rinner fint i alla andra avlopp och vattnet stiger inte när man spolar i toaletten. Kan de båda vara opåverkade av stoppet fast de är kopplade på samma stam?
Om du spolar vatten i duschen utan att ha vattenlåset på plats, rinner vattnet undan då eller fylls avloppet och brunnen med vatten då?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.