Håller på att renovera en lägenhet till ett mer acceptabelt skick och kommer snart till hallen.
Där sitter bröstpanel med synliga skruvar, skavanker och gap mellan sockel och panel.

Jag ser att detta inte är ok men är osäker på hur jag ska göra om det på bästa sätt.

Målet är att det ska se ok ut utan något som sticker i ögonen och jag vill göra det på enklast sätt eftersom lägenheten ska säljas om typ ett år.
På golvet ska jag lägga parkett!

Jag är glad nybörjare så utförliga beskrivningar tas tacksamt emot! :)
 
  • Bröstpanel i hörn av rum med synliga skruvar och glapp mellan panel och sockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bröstpanel i en hall med synliga skruvar och glipa mellan sockel och panel, behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frzon Frzon skrev:
Håller på att renovera en lägenhet till ett mer acceptabelt skick och kommer snart till hallen.
Där sitter bröstpanel med synliga skruvar, skavanker och gap mellan sockel och panel.

Jag ser att detta inte är ok men är osäker på hur jag ska göra om det på bästa sätt.

Målet är att det ska se ok ut utan något som sticker i ögonen och jag vill göra det på enklast sätt eftersom lägenheten ska säljas om typ ett år.
På golvet ska jag lägga parkett!

Jag är glad nybörjare så utförliga beskrivningar tas tacksamt emot! :)
Frågan är om du verkligen måste åtgärda det där? Bara måla om. Annars hamnar du lätt i att göra om helt. Ett problem är att väggen värkar utbyggd? Extra gipsskiva? Dörrfodren ser väldigt tunna ut. Ett alternativ kan vara att sala ut vid dörrkarmen och sätta nytt foder då kommer golvsockel och bröstlisten linjera i fas med dörrfodret.

Hörnet är ju inte jättesnyggt. Då får isåfall byta bröstlisten och gira den i hörnet, så att hörn listen blir i fvå delar, en över bröstlisten och en under.

Jag personligen hade inte gjort om det där. Kan lätt bli att saker går sänder och du får byta det mesta.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Frågan är om du verkligen måste åtgärda det där? Bara måla om. Annars hamnar du lätt i att göra om helt. Ett problem är att väggen värkar utbyggd? Extra gipsskiva? Dörrfodren ser väldigt tunna ut. Ett alternativ kan vara att sala ut vid dörrkarmen och sätta nytt foder då kommer golvsockel och bröstlisten linjera i fas med dörrfodret.

Hörnet är ju inte jättesnyggt. Då får isåfall byta bröstlisten och gira den i hörnet, så att hörn listen blir i fvå delar, en över bröstlisten och en under.

Jag personligen hade inte gjort om det där. Kan lätt bli att saker går sänder och du får byta det mesta.
Du kan ha rätt, jag har hamnat i fällan med att behöva göra om mer än nödvändigt för att jag velat vara noggrann förut

Fodren är sådär smala överallt så socklar har varit ett problem. Jag har satt nya allmogesocklar med gerade avslut och det har blivit bra i andra rum (utan panel då förstås).
 
Att fixa alla skavanker på panelen är rätt pyssligt. Ett alternativ kan vara att bryta bort panelen, spackla och slipa hålen i väggen, tapetsera alternativ sätt renoveringstapet och måla
 
Vi började försöka fixa skruvarna men insåg att det inte skulle gå :(
Nu är panelen bortsliten och på köpet får vi riva två platsbyggda garderober från 60-talet
 
Frzon Frzon skrev:
Vi började försöka fixa skruvarna men insåg att det inte skulle gå :(
Nu är panelen bortsliten och på köpet får vi riva två platsbyggda garderober från 60-talet
Du ser, så fort man börjar riva växer det explosionsartat.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Du ser, så fort man börjar riva växer det explosionsartat.
Som vanligt här hemma :D
Men tror Att jag blir mycket nöjdare!
Garderoberna verkar få stå kvar men ska fixas och målas. Undrar vad man ska ha för färg inuti en garderob... tänker att hyllorna tar ju ganska mycket stryk!
 
Det som störde mest var ju faktiskt golvsockeln, jag skulle ha sågat av panelen ovanför den och passat in sockeln under den istället...
 
K Kurtivan skrev:
Det som störde mest var ju faktiskt golvsockeln, jag skulle ha sågat av panelen ovanför den och passat in sockeln under den istället...
Håller med att den var sämst, när vi slet loss panelen såg vi att det satt en gammal sockel kvar under :D
 
  • Wow
Kurtivan
  • Laddar…
Jag tyckte panelen såg rätt bra ut :thinking: lite färg över så hade jag varit nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.