Hejsan.

Jag bor i ett hus med fyra lägenheter. Där är dåligt tryck i varmvattnet. När flera kranar är igång så sjunker trycket på varmvattnet jätte mycket. Jag har fjärrvärme i huset. Vad kan vara fel ?

MVH // Peter
 
För smal vattenledning från/till VV-växlaren

/R
 
Eller för liten tappvatten växlare.
 
stedevil skrev:
Eller för liten tappvatten växlare.

Det var bra tryck för ca halvåret sen så ledningarna borde vara samma som då
 
Jollpa skrev:
Det var bra tryck för ca halvåret sen så ledningarna borde vara samma som då
OK, 4 lägenheter? Kan det vara någon hyresvärd inblandad som vill spara varmvatten?
 
stedevil skrev:
OK, 4 lägenheter? Kan det vara någon hyresvärd inblandad som vill spara varmvatten?
Japp! Så snål så han skriker när han skiter. Har klagat på honom men han ordnar aldrig det. Så nu undrar jag om det finns något enkelt sätt att göra det själv ? Har inte pillat med värmeväxlare innan men jag är inte helt tappad bakom flötet om någon förklarar.

Tack för svar !
 
Det kanske är en skjut- eller kulventil som han dragit igen på utgående vv-ledning från värmeväxlaren, eller ingående kallvatten till växlaren, att det är nära värmekällan är troligt eftersom alla tappställen är påverkade vad jag förstår

/R
 
rog_ohl skrev:
Det kanske är en skjut- eller kulventil som han dragit igen på utgående vv-ledning från värmeväxlaren, eller ingående kallvatten till växlaren, att det är nära värmekällan är troligt eftersom alla tappställen är påverkade vad jag förstår

/R
Jag vill även påpeka att kallvattnet är det bra tryck i. Endast varmvattnet som inte fungerar. Porlar i alla element samt att trycket halveras när någon annan i huset använder varmvatten. Väldigt irriterande när man står i duschen :( , samt väldigt irriterande när hyresvärden bara lovar sen skiter i det.

Finns det olika filter i växlaren som borde rensas ? är det nogot jag kan göra eller är det starkt rekomenderat at en vvs kille ska göraa det ?

Tack för att ni tar er tid och svarar. Är väldigt tacksam d^_^b
 
Tror du ska börja kolla exakt det rog nämnde och du citerade.
 
Troligen är det någon ventil som inte är helt öppen (kanske medvetet).
Gå ner och kika om du vet vad du ska leta efter.
 
stedevil skrev:
Tror du ska börja kolla exakt det rog nämnde och du citerade.

Har precis kollat filtren
Det är inte dom. =(
 
Jollpa skrev:
Har precis kollat filtren
Det är inte dom. =(
Rog sa inte ett ord om filter... läs igen...
 
stedevil skrev:
Rog sa inte ett ord om filter... läs igen...
Oj förlåt ! läste bara som hastigast.

Ok hur går jag tillväga med kulventilerna då ?
 
Kulventiler är en ventil som öppnar och stänger med 90°, när handtaget pekar längs med röret är den öppen

Skjutventiler är modellen med ratt som man skruvar flera varv för att manövrera öppen/stängd likt en tappvattenkran

Jag förstår att kallvattnet är okej, men man matar från kallvattenledningen via en förgrening in på ena sidan i värmeväxlaren för att producera varmvatten och där kan det sitta en ventil (troligt att det gör det) och efter växlaren på ledningen som går ut till lägenheterna med varmvatten kan man också ha placerat en ventil för att kanske strypa/reglera flödet och underlätta vid service/byte kring växlaren :)

Ned och kolla vad du hittar d^_^b

/R
 
Jag gissar på att varmvattenväxlaren har blivit igenkalkad på tappvarmvattensidan.
Hände för nåt år sedan i min växlare. Plötsligt kom det dåligt med varmvatten med ett väldigt dåligt tryck. Men det var bara varmvattnet som krånglade, kallvattnet fungerade bra som vanligt. Efter avkalkning av växlaren så fanns varmvatten igen i parti och minut.
Jag har ganska kalkrikt vatten hemma.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.