Jag har fått dåligt tryck på mitt vatten (egen brunn). Det blev mycket sämre när jag råkade gräva av en av slangarna till brunnen. Jag har en ejektorpump med en hydropresstank (ca 60l) till, därefter är ett vattenfilter kopplad. I hydrotanken är det ca 2,5bar lufttryck i "airbagen". Pumpen jobbar mellan ca 2bar till ca 4bar, fast manometern är trasig nu så jag vet inte exakt vilket tryck den jobbar emot. Vattnet kommer med bra tryck ibland i början för att nästan försvinna och sedan återkomma med sämre tryck.

Vad ska jag börja kolla?
 
Inte för att jag här helt hemma på hydropress och sånt så någon annan har säkert bättre hum än jag...

men för mig låter det som om din tank inte fylls tillräckligt. Då kan det vara så att vattnet kommer med bra tryck tills tanken är tom. Sedan är det ju bara pumpens tryck du får tills kranen stängs och tanken kan fyllas igen.

Måste man inte se till att det är rätt mängd luft i toppen på en sådan tank?
 
Precis, det verkar som om din pump inte ger tilläckligt många liter per minut för att hinna fylla upp hydropressen igen. D.v.s. du har högre flöde ut ur din kran än din pump levererar. Eftersom det är en ejektor pump så får det inte komma in luft i den har jag för mig, vilket det kan ha gjort när du hade av slangarna.
Prova en VVS gubbe ( eller kvinna) alternativt en ejektett för att få svung på ejektorn igen.

.Henrik
 
Det kan ju också ha kommit in jord i slangen när den gick av, vilket kan ha satt igen något i pumpen. Fick du brunt vatten i början när du lagat slangen?

När inkommande vattenledning gick sönder hos mig så fick jag just den effekten. När det var lagat så droppade det i princip bara vatten ur kranarna. Det var vattenmätaren som hade korkat igen sig.
 
Jag har haft isär vattenfiltret och gjort rent 2st plastfilter, får se om det hjälper. Så nu kör jag utan filter och det verkar som det är lite bättre tryck men jag få återkomma på detta när jag har duschat för det är då det märks mest.

Det kom in lite sand i slangen som gick av. Jag tror det är retur slangen för det var den smala av dem 2.
 
Seså... hoppa in i duschen... Du blev säkert smutsig när du gjorde rent filtret :)

Är nyfiken på om det var det som var felet :D
 
Joukko skrev:
Det kom in lite sand i slangen som gick av. Jag tror det är retur slangen för det var den smala av dem 2.
Då har du fått skit i ejektorn, dra upp och gör rent.
 
Fotografen skrev:
Då har du fått skit i ejektorn, dra upp och gör rent.
Menar du att jag ska dra upp slangarna som är 90m långa? Hur gör jag rent en ejektorpump? Den är rostig som f*n.

Jag tycker inte att det blev så mycket bättre men jag får som sagt kolla detta när jag duschar senare.:)

Om jag får rent mm och det inte blir bättre vad ska jag göra då?

Jocke
 
Nu verkar det vara bra tryck i systemet. Men antingen är det luft kvar eller så är det något annat som spökar. För om man tex spolar i toalettholken och sedan vrider på kranen vid handfatet så börjar den "spotta" lite grann. Vad ska jag kolla efter då? Jag har spolat ut rätt så mycket vatten nu så det borde inte vara någon luft i.
Vattenfiltret är inte inkopplad ännu.

JOcke
 
Vad är det för j*vla skit? Nu har jag kopplat in vattenfiltret igen och nu får jag ljusgrå vatten. Vad ska jag göra nu då? :(
 
Har du ett vattenfilter med lös filtermassa i? Och om du har det, har du bytt massa precis?
 
lordi skrev:
Har du ett vattenfilter med lös filtermassa i? Och om du har det, har du bytt massa precis?
Japp jag har ett vattenfilter med lös massa i. Ska man byta? Det räcker väl bara att fylla på med nytt när saknas eller?
Det verkar som vattnet har blivit klarare nu. Det har väl stabiliserat sig i vattenfiltret.

Jocke
 
Är det fortfarande ojämt tryck ?
En hydropress har en gummiblåsa i sej som skall håtta rätt tryck.
Är det hål på den så brukar pumpen starta direkt när man vride på kranen och stoppa när man stänger.
(Då är det dags att byta)
Men allt detta viste du kanske tidigare.........
(man vill så gärna hjälpa till)
 
Nisse_01 skrev:
Är det fortfarande ojämt tryck ?
En hydropress har en gummiblåsa i sej som skall håtta rätt tryck.
Är det hål på den så brukar pumpen starta direkt när man vride på kranen och stoppa när man stänger.
(Då är det dags att byta)
Men allt detta viste du kanske tidigare.........
(man vill så gärna hjälpa till)
Det verkar vara bra tryck nu men jag ska testa lite grann till så jag vet mer exakt. Det verkar inte vara något fel på gummiblåsan och jag har ungefär det tryck det ska vara i blåsan, 0,2 bar mindre än tillslagstrycket när pumpen börjar pumpa. Hydropressen är väl inte färskt direkt :) om förra ägarna inte har bytt tidigare så är den 23år gammal. Det kanske vore tid att uppgradera systemet med lite nya grejor men det kostar ju en massa pengar.

Jocke
 
Joukko skrev:
Det verkar vara bra tryck nu men jag ska testa lite grann till så jag vet mer exakt. Det verkar inte vara något fel på gummiblåsan och jag har ungefär det tryck det ska vara i blåsan, 0,2 bar mindre än tillslagstrycket när pumpen börjar pumpa. Hydropressen är väl inte färskt direkt :) om förra ägarna inte har bytt tidigare så är den 23år gammal. Det kanske vore tid att uppgradera systemet med lite nya grejor men det kostar ju en massa pengar.

Jocke
Och det ska vara 0,2 bar lägre med 0 tryck på vattnet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.