Har ett problem med dusharna i huset (nybyggt).

Vi upplever att det är ganska lågt tryck på vattnet och när nån duschar på övervåningen och nån börjar dusha på nedervåningen förlorar vattnet trycket ännu mer. Vilket gör att den "knopp" man drar i för att växla mellan dush och kran, faller ner och går inte att få att stanna uppdragen tills man slutar spola på undervåningen.

Jag sökte på forumet och det enda som påminner om vårt problem är det här:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18571
Har tidigare uteslutet kranarna, men kan de orsaka problem?

Andra saker jag funderat på:
Kommunens vatten: -de har kollat och de har bra tryck in i huset 4,5bar.
Värmepumpen (figther 360): -mailat igår, ej fått svar än
Husleverantren: -tror att det beror på kommunen.
Krantillverkaren: -mailat nyss, så har ej fått svar.

Funderar mest på om det är för klena vattenledningsrör i huset?
-kommunkillen kollade på ledningarna men tyckte att de ser OK ut.
 
Så som du beskriver problemet så måste det vara någon form av strypning inne i huset eller utanför. Det kan vara en kran (typ huvudkran) som inte är helt öppen, det kan vara för klena ledningar, det kan vara fel på en ledning (fått en "knäck").

I princip så skulle det kunna vara för lågt tryck från kommunen också, men då borde det vara ungefär lika dåligt flöde oavsett hur många kranar du öppnar. Detta att det blir påtagligt sämre när du öppnar fler kranar tyder på att det är ett flödesproblem snarare än ett tryckproblem.
 
Läste i tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18358 att man bör ha 18mm rör till dusch, vi verkar ha 15mm.
Så även om hustillverkaren hävdar att allt är gjort enligt ritningarna, så kanske det i praktiken inte räcker till.

Jag har ingen möjlighet att mäta trycket, men om jag vänder duschslangen, som en fontän varierar vattenpelaren från nästan ingenting till ca 30-40cm.
När jag var liten och gjorde samma sak blev vattenpelaren ca 1,5-2,0 meter. Kan det säga nåt om trycket?
-Givetvis påverkas detta även av vilket munstycke/ duschhandtag som sitter där.
 
Tycker att 18 mm låter väl mycke tilltaget. Har nu ett provisorium med 10mm pex som matar dusch, wc, diskmaskin och diskställ i köket och där ser man viss tryckfall om man duschar och något annat samtidigt men inte så dåligt som du säger. Och då ska man oxå veta att 10mm pex är klenare än 10mm koppar. kan vara därför det snackas om 18mm när det gäller pex. Det nya jag drar är 15 utom det som bara matar duscchen där det är 12mm.
 
Antingen någon ventil som inte är helt öppen, eller något rör som blivit knäckt, eller smuts (har du kollat i silarna?) Rörstorlekarna är tillräckliga iaf.
rogge
 
Har du 15 pex så är det för klent.
18 pex = 15 cu
15 pex = 12 cu
Osv

Även om du har 15 pex så blir det inte så dåligt tryck som du beskriver, troligtvis är det en ventil som nästan är stängd eller skit i silen på vattenmätaren.
 
S3 skrev:
Har du 15 pex så är det för klent.
18 pex = 15 cu
15 pex = 12 cu
Osv

Även om du har 15 pex så blir det inte så dåligt tryck som du beskriver, troligtvis är det en ventil som nästan är stängd eller skit i silen på vattenmätaren.
Vattenmätaren är kollad och där fanns inget skräp. Har känt på alla kranar jag har hittat innomhus.
 
S3 skrev:
Har du 15 pex så är det för klent.
18 pex = 15 cu
15 pex = 12 cu
Osv

Även om du har 15 pex så blir det inte så dåligt tryck som du beskriver, troligtvis är det en ventil som nästan är stängd eller skit i silen på vattenmätaren.
Nänänä.....

15 Pex är inget konstigt alls att dra från fördelare till tappställen. Ring till Wirsbo och fråga så är det den rekommendationen man får i 9 fall av tio. Wirsbo vet vad dom pratar om.

Dock finns ju undantag, har man mycket lång väg från fördelare till tappställe (vilket knappast är fallet i ett nytt hus) så kan det behövas grövre dimensioner.
 
Om jag vore du skulle jag börja från början:


1. Kolla filter i vattenmätaren (redan gjort)
2. Rensa alla blandare/kranar från skräp
3. Mät flödet i liter per minut på alla tappställen och se vad du får (fyll tex en literbehåller)

Är det skillnad på flöde ju längre bort från vattenmätaren du kommer? Antar att tvättstugan ligger vid vattenmätaren, inkommande vatten, hur ser det ut där?
 
Punkt 1 och 2 är gjorda: UA.

Punkt 3 testade jag nu:
Spolade 1liter kallvatten (enbart) två gånger vardera:

*Tvättstuga 4,8/4,9 sekunder
*Kök 4,5/4,9 sekunder
*Dusch (BV) 4,6/4,7 sekunder
*Dusch (ÖV) 4,2/4,0 sekunder

Kök ligger brevid tvättstugan, dusch(öv) nästan rakt ovanför, dusch (bv) längst bort.
Så här ser det ut, planlösning 2: http://www.hjaltevadshus.se/hus/?id=23&menu=1.5

Testade även att spola vatten i dusch(öv) och testa dusch (bv), resultat:
*duschx2 7,0/7,1 sekunder

Använder man båda duscharna eller spolar i köket etc samtidigt som man duchar upplevs vattnet som väldigt dåligt tryck, känns som man knappt får bort tvålen...

Hur snabbt fyller man en liter i snitt? Får ta och starta en forum tävling vem som fyller 1liter snabbast  :) så får jag lite och gå efter...
[edit]"Tävling" http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=18296[/edit]
 
Jag provade just i köket, det tappställe som sitter längst bort från inkommande vatten. Har 18mm pex till fördelare därefter 5 meter 15mm pex (lite provisoriskt just nu). Det tar strax under 7 sek att fylla en liter via den FMM blandare vi har där. Det är ju strax under 10 liter i minuten. I duschen (med stor duschtalrik) flödar det betydligt mer än så.

Någon kan säkert vad normen säger om detta men jag gissar att dessa flöden du mätt upp är helt ok. Problemet är nånannanstans.

Kan duscharna vara inställda på snålspolning med någon begränsning i blandaren?
 
Kan duscharna vara inställda på snålspolning med någon begränsning i blandaren?
Inte vad jag vet. Prövade nu tvätt samt kök samtidigt, det ger 7,2 sek.

Trycket förloras tydligen oavsett vilka kranar man spolar, men vi har märkt det mest i duscharna. I duschen ppå öv sitter även en "dragomkastare" vilken kräver ett visst tryck för att stanna i "duschläge".

Plan-B är att byta till snålspolande duschhandtag och modifiera omkastaren så den stannar uppe utan tryck (har mailat tilverkaren och de säger att det går).
Men det blir ju lite B, så ska försöka hitta problemet först istället för att "dölja" det.
 
Nu har jag fått lösningen på problemet!

Husleverantören monterar alltid en backventil vid vattenmätaren.
Kommunen har i sin tur monterat en backventil vid vattenmätaren.

Detta gör att det blir ett otillräckligt flöde.

Nu har vi endast en backventil och det går att använda flera kranar på samma gång.
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
 
Grattis! Följde tråden med intresse eftersom lågt vattentryck á la jagduscharochduscharmendetkännsomatttvåleninteförsvinner är hemskt och något att undvika när man bygger nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.