Hej, bor i ett radhus, 2-plans byggt 62, där vattnet är kommunal och ligger på samfälligheten.

Har generellt dåligt tryck på vattnet och det är marginellt sämre på varmvattnet samt att det är det är sämst i duschen, även om det är dåligt på hela övre plan. Märker även att jag har lång framledningstid på varmvattnet ca 1,5-2 minuter. Uppvärmning sker med elpanna och det mesta av rördragningen är från byggår.

Märker även att det är bättre (normalt) vattentryck på nedervåningen. Har dock endast möjlighet att prova kallvattnet på nedervåningen och båda kranarna är i anslutning till VVB.

var börjar man felsöka och vad kan man göra? Tips mottages tacksamt
 
Börja med att kontrollera vad du får för tryck in från det kommunala vattnet.
För har du inte tillräckligt tryck in så kommer det ju inte bli bättre längre bort i kedjan.

Finns det ingen manometer monterad så behöver du montera en.

Kontrollera om det sitter någon strypning i duschblandaren.
Har du bott i lägenhet innan och det är det du jämför hur lång tid det tar för varmvattnet att komma?
 
M mattoys skrev:
Börja med att kontrollera vad du får för tryck in från det kommunala vattnet.
För har du inte tillräckligt tryck in så kommer det ju inte bli bättre längre bort i kedjan.

Finns det ingen manometer monterad så behöver du montera en.

Kontrollera om det sitter någon strypning i duschblandaren.
Har du bott i lägenhet innan och det är det du jämför hur lång tid det tar för varmvattnet att komma?

Har inte kollat tryck in, har grannar på samma vattenstam med betydligt bättre tryck, vilket gör att jag misstänker att det ligger lokalt hos mig. Har kollat, ingen strypning i duschblandaren och dåligt tryck i handfatskranen i badrummet.

kommer från lägenhet men har tidvis bott i villa, dock upplever jag framledningstiden som väldigt lång >2 min
 
På nästan alla blandare sitter sil ( perlator ) , kolla upp dom, gängas loss, i duchblandaren sitter det 2 silar, en på kall och en på varm i röret som är skruvat mot fästet i väggen, det sistnämnda så måste inkommande vatten stängas om det inte finns ventiler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.