Ni som har koll, har dålig fart på varmvattnet i dusch, kök och handfat.
Misstänker ätt det är blandningventilen på varmvattenberedaren då själva vredet fallit av,
Jag bifogar bild och min fråga är om det är ngn som kan förklara hur den fungerar?
Eller vad den kr motsvarande heter?
När jag skruvar på skruven med en mejsel i och med att vredet fallit bort så går det att skruva så långt ut att den tillslut kommer ut och det kommer vatten(varmt).
Är det kanske lättare att bara byta ut än att försöka laga, kan jag byta den själv?
Vad heter ersättnings modellen till denna eller vad ska man sätta in istället, tänker mig att det borde hänt en del i hur dessa fungerar sedan denna sattes in och att man kanske inte ens använder dessa längre, eller att man gör på annat sätt?

Mvh Nico :)
 
  • ESBE-temperaturratt på dammigt yta, värmesystemkomponent, svart/guld, inställningsintervall 38-65°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingsventil med anslutna rör. Monteringsbeslag och installationstillbehör i förgrunden. Avskärmat, otydlig text i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du bild på hela beredaren?

Beredare ligger runt 8000 kr och installation tar ca 4 timmar.
 
S Småbrukaren skrev:
Har du bild på hela beredaren?

Beredare ligger runt 8000 kr och installation tar ca 4 timmar.
Beredaren är det nog inget fel på, den producerar varmt vatten, bränner mig när jag tar på röret innan ventilen :)
 
Går den på el?
 
VVB går på el, ventilen är nog mekanisk…
 
S Småbrukaren skrev:
Har du bild på hela beredaren?

Beredare ligger runt 8000 kr och installation tar ca 4 timmar.
Vad har beredaren med problemet att göra? Byt blandningsventil! Standardprylar ESBE.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Vad har beredaren med problemet att göra? Byt blandningsventil! Standardprylar ESBE.
Precis min tanke, men jag kan inte mycket om VVS så jag skulle vilja få lite mer kött på benen om hur blandaren som sitter fungerar och vilken man byter till😁
 
Blandningsventilen blandar in kallt vatten från röret till höger sen kommer det ut blandat vatten uppåt.

Spola i en varmvattenkran och känn med handen på röret som går uppåt. Är det kallt eller jummet eller svajjigt varmvatten måste den nog bytas.
Förutsatt att röret under närmast beredaren är varmt. Om inte är det ju fel på vvb.

Man kan få till dom om man vrider ratten fram och tillbaka några gånger.

Brukar bli beläggning i dom som gör att de slutar reglera inblandningen av kallt vatten.
 
D docboy skrev:
Blandningsventilen blandar in kallt vatten från röret till höger sen kommer det ut blandat vatten uppåt.

Spola i en varmvattenkran och känn med handen på röret som går uppåt. Är det kallt eller jummet eller svajjigt varmvatten måste den nog bytas.
Förutsatt att röret under närmast beredaren är varmt. Om inte är det ju fel på vvb.

Man kan få till dom om man vrider ratten fram och tillbaka några gånger.

Brukar bli beläggning i dom som gör att de slutar reglera inblandningen av kallt vatten.
Har testat allt det där , nu har den gett varmt vatten i några dagar , men nästa gång så byter jag nog, behöver man tömma VVB, eller räcker det med att stänga av all ink vatten?
 
Stäng inkommande vatten och släpp trycket på kallt och varmt i en kran.
 
  • Gilla
NicolasG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.