Vi hade problem med luft i vattnet i veckan och när jag gick ned i krypgrunden där vår hydropress står så upptäckte jag att det läckte från säkerhetsventilen hela tiden samt att tryckmätaren stod still på 4 bar.

Så jag bytte ut båda två samt passade även på att byta ut tryckströmbrytaren också. Sen började jag med att försöka ställa in allt igen.

Började med att fylla upp hydropressen med luft till 1.5 bar. Sen skulle jag ställa in tryckströmbrytaren. Men där blev jag lite konfunderad. Den slår ifrån vid 5,5 bar och startar upp pumpen igen vid 4,2 bar.

Normalt sett ska ju dessa värden ligga mellan 2 och 4 bar har jag läst mig till men att få till dessa på tryckströmbrytaren funkar inte. Försöker jag närma mig att den ska slå ifrån vid 4 bar så slår den ifrån upptappningen av nytt vatten till hydropressen ganska omgående.

Så spannet mellan 4 och 6 bar funkar för att tryckmätaren ska jobba som den ska. Luften i systemet är nu borta efter bytet av säkerhetsventilen så det var förmodligen den som sög in luft. Så allt borde nu vara frid och fröjd men nu har jag istället fått dåligt tryck i systemet.

Systemet består av egen borrad brunn på 80 m. Hydropress på 55 liter samt en Nibe 750 för uppvärmning av vattnet. Har luftat den med och satt trycket till 1,5 bar på den vilket är det som rekommenderas.

Har läst om att lufttrycket i hydropressen ska vara ca. 90% av tillslagstrycket men inte vågar jag väl blåsa i luft till dryga 3 bar i den när mitt tillslagstryck ligger som det gör?

Eller är det detta som gör att jag får lågt tryck i systemet?
 
Först ställer du in önskat tillslagstryck på tryckströmbrytaren.
Frånslagstrycket bör vara ca 1,5 x högre än tillslagstrycket, och det ställer du även in på tryckströmbrytaren.
Sedan ska du förtrycka hydropress tom och trycket i den ska då vara ca 0,9 x tillslagstrycket (bar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.