Hejsan, jag flyttade för ett år sedan ut till ett hus på landet och har egen brunn.


Nu är det så att jag har fått problem med min pumpanläggning. Pumpen (Grundfos CPES 3)började gå oftare och oftare. Eftersom jag har en hydropress (Robota LT60) med gummiblåsa så antog jag att det var dags att fylla på blåsan.


Jag kontaktade tillverkaren av Robota och fick då rådet att stänga av pump + kran(avstängningsventilen) och sedan tömma systemet på vatten och efter det kolla trycket i blåsan. Trycket skulle ställas till 3hg under tillslagstryck.


Jag kollade runt på nätet och förstod att tillslagstrycket oftast ligger på ca 2Bar och fyllde på blåsan med 1,7Bar. Jag hade vattenkranen i köket öppen och hörde att när jag fyllde på med luft i blåsan så kom det mer vatten ur kranen och trycket i blåsan sjönk igen, jag upprepade detta ett par gånger till inget vatten längre kom ur kranen och blåsan höll 1,7Bar utan att sjunka.


Jag öppnade sedan kranen efter pumpen och startade pumpen som hoppade igång. Den fyllde hydropressen(tror jag iaf) och efter pumpen stannat så kollade jag trycket i kökskranen men nu har jag mycket sämre tryck än vad jag hade innan. Pumpen slår inte alls på lika ofta som den gjorde innan (Vilket ju var planen) men jag får inte tryck i ledningarna. Har dusch på övervåningen och det finns inte tryck nog att få mer en en strimma vatten ur den(skulle ta 4-5 timmar att duscha).


Det finns ju en tryckmätare på vattenledningen efter pumpens tryckströmbrytare och kranen(avstängningsventilen), innan hydropressen och den har konstant visat 4Bar även när jag hade tömt systemet. Detta tycker jag är lite märkligt. Borde inte den mätaren sjunka när systemet är tömt?




Mina egna funderingar:


Tryckmätaren är trasig men detta ska ju inte spela någon roll, den sitter ju bara där för att visa vilket tryck det är i anläggningen.


Skräp i ledningar?


Jag kom på att jag öppnade kranen(avstängningsventilen) INNAN jag slog på pumpen och det är ju en ejektorpump(sugpump). Kan detta ha någon inverkan? Pumpen verkar ju onekligen fylla på vatten in i hydropressen och den slår ju även ifrån efter att ha pumpat en stund. Om jag har tappat vattnet i uppsugningsröret så borde väl inte pumpen slå ifrån?




Vad tror ni felet ligger?
Varför får jag inte upp trycket i ledningarna?


Tacksam för alla tips och råd ni kan ge mig. Skickar även med länk till 2 bilder på anläggningen.




http://imgur.com/a/f4HTZ
 
Tryckmätraren borde följa trycket i systemet. Den kan ju vara trasig. Kommer du ihåg hur den har betett sig tidigare?

Påfyllningen av hydropressen verkar ju också ha gått bra. Så länge du inte tappar ur pumpen helt på vatten så ska det inte vara några problem. Den verkar ju också gå som den ska.

Har du ingen avstängning av vattnet efter hydropressen? Kan det sitta skräp i den ev?
 
Tryckmätaren har nog alltid stått på 4bar så den är nog trasig.
Tror som du att det är skräp någonstans, ska ge mig på att backspola systemet så får vi se vad som kommer ut. Återkommer med resultatet.
 
Kransilar och duschblandaren vad helt igensatta. Nu har ja grymt bra tryck i anläggningen och pumpen hoppade inte igång en enda gång under en dusch, innan har den gått på ca 10-20ggr på en duschning. Behöver dock en ny tryckmätare.

Tack och hej!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.